EU zvažuje možnost zpoplatnění dopadů nákladních aut na ovzduší

24.04.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 24. dubna (zpravodaj ČTK) - Členské země Evropské unie by mohly mít v budoucnu možnost uvalit na nákladní automobily další poplatky, které by souvisely s vlivem aut na společnost. Jde například o dopady na hlučnost či životní prostředí a zdraví lidí. Uvedl to server EurActiv, který cituje první návrhy na úpravy současných unijních norem, na nichž nyní pracuje Evropská komise.

Silniční doprava má řadu negativních "vnějších efektů" - ničení infrastruktury, zácpy, hlučnost, znečišťování ovzduší či dopravní nehody, napsal server. Má se podle něj také za to, že přenesení části nákladů na motoristy uvalením podobných poplatků by mohlo zajistit efektivnější využívání infrastruktury a pomoci s řešením některých dopadů.

Směrnice, která se zpoplatněním za využívání silnic zabývá, pochází z roku 1993 a před dvěma roky prošla dalšími úpravami. Nyní komise pracuje na dalších změnách, které by měla prezentovat zhruba do poloviny června.

Návrh prý počítá s tím, že by se mohly zvýšit ceny mýtného tak, aby zahrnuly také například náklady na lékařskou péči spjatou se znečištěním vzduchu. Zdanění by mohly podléhat i třeba ztráty na zemědělské produkci či škody na ekosystémech, za nimiž stojí znečištění. Naopak by se vyňaly náklady spjaté s dopravními nehodami.

Poplatky za "vnější náklady" by tak mohly jít dál nad rámec těch, které v některých státech slouží k financování stavby a údržby infrastruktury. Tyto náklady by se vypočítávaly podle výpočtu určeného ve směrnici, přičemž by se měly odlišovat formulky pro jednotlivé druhy silnic či dobu, kdy budou poplatky vybírány.

Nové poplatky by se stejně, jako je tomu v současné směrnici, vztahovaly spíše na vozidla těžší 3,5 tuny, než na osobní automobily. Výjimkou by byly poplatky spjaté s dopady zácep.

Česko podle diplomatických zdrojů ČTK asi vzhledem k tomu, že jde o tranzitní zemi v nákladní dopravě s velkým množstvím kamionů projíždějících přes jeho území, bude návrh podporovat. Přesnou pozici ale zatím kvůli tomu, že ještě nebyl oficiálně položen na stůl, nemá.

O návrhu budou nakonec spolurozhodovat členské státy spolu s Evropským parlamentem. Je také docela možné, že se patřičné dohody budou uzavírat za českého předsednictví, které Prahu čeká v prvním pololetí příštího roku.

Návrh předpokládá, že v roce 2013 by se provedla revize systému s tím, že by se zvážilo, zda ho neučinit závazným.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK