Od čtvrtka budou lidé jezdit do Letňan metrem

06.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 6. května (ČTK) - Od čtvrtka 8. května budou Pražané do Letňan jezdit metrem. Vlakové soupravy, které budou na celé trase C přijíždět v kratších intervalech než nyní, budou zastavovat ve třech nových stanicích - Střížkov, Prosek, Letňany. Každá ze stanic kromě lepší dopravní dostupnosti nabídne také originální vzhled, který navrhl architekt Patrik Kotas. Se zprovozněním úseku ale přestanou jezdit některé autobusové linky, jiné změní trasu.

"Lidé budou moci prodlouženým úsekem jezdit ve čtvrtek zhruba od 16:00," řekl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje dopravu v Praze a jejím okolí. Změny v povrchové dopravě v souvislosti s otevřením metra do Letňan nastanou o den později. Přestane jezdit 12 autobusových linek, další více než tři desítky budou jezdit po upravené trase nebo s kratším intervalem.

V souvislosti s otevřením nových stanic se zkrátí intervaly, ve kterých soupravy na trase C jezdí, na 115 sekund ve špičce. Dnes lidé čekají ve stanicích dvě minuty. Podle Dopravního podniku hlavního města už v kratších intervalech jezdit nelze, lidé by pak už nestíhali nastupovat a vystupovat ze soupravy. Prodlouží se také odpolední špička.

Výstavba nového úseku, který měří 4,6 kilometru stála 15,5 miliardy korun. Provoz na novém úseku bude podle mluvčího podniku Ondřeje Pečeného stát 400 milionů korun ročně. Na lince C bude jezdit 42 vlaků, dopravní podnik jich má pro tuto trasu k dispozici 48.

Každá z nových stanic je charakteristická svým vzhledem. Střížkov o délce 228 metrů je světlá vzdušná stanice, kterou tvoří ocelová konstrukce a velké prosklené plochy. Ve stanici Prosek, která je dlouhá 205 metrů a laděná do modré barvy, zaujmou mohutné ocelové sloupy, které jsou jak na nástupištích, tak v prostoru mezi kolejemi. V obou stanicích slouží k přechodu mezi nástupišti lávka, která vede nad kolejemi.

Ve stanici Letňany dominuje strop, který vypadá, že se pohupuje. Hlavní barvou je zde červená, kterou doplňuje modrá. Pokud lidé vystoupají do vestibulu, mohou usednout na lavičky, které připomínají létající talíře. Jediná z nových stanic má nástupiště mezi kolejemi. V koncové stanici, která je blízko výstaviště i odstavného parkoviště, se předpokládá velký pohyb lidí, stanice je proto širší. Klasická ostrovní nástupiště mají šířku deset metrů, v Letňanech je o dva metry širší. Na délku pak nástupiště měří 592 metrů. V sousedství je autobusový terminál a záchytné parkoviště P+R.

Lidé od pátku nebudou moci jezdit autobusy, které kopírují trasu metra. Příměstské linky, které zajíždějí do starých Letňan, budou nově jezdit Tupolevovou ulicí, zkráceny budou k terminálu Letňany. Ostatní páteřní linky zůstanou většinou zachovány. Například z Letňan se lidé i nadále dopraví na Palmovku nebo Vysočanskou. Změny se týkají také Čakovic, Miškovic, Třeboradic, Kbel, Vinoře, Satalic, Ďáblic, Kobylis, Bohnic, Čimic, Dolních Chaber, Libně, Vysočan a Hloubětína.

Kvůli změnám v dopravě v severovýchodní části Prahy vydává Ropid Oblastní jízdní řád, který bude k dostání v infocentrech dopravního podniku, na úřadech dotčených městských částí nebo informačním stánku ve stanici metra Letňany. Ten bude otevřen od čtvrtka do pondělí 12. května. Lidé si řád mohou stáhnout také na stránkách www.ropid.cz.

Linky se změněnou trasou 102, 110, 134, 136, 140, 151, 162, 166, 169, 181, 183, 185, 186,195, 200, 210, 233, 259, 269, 280, 302, 305, 348, 351, 365, 375, 376, 377, 416, 417,

Zrušené linky 145, 156, 158, 175, 187, 201, 274, 349, 354, 358, 366, 399

Zdroj: Ropid

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK