Škoda by dovozem z Asie ztížila situaci tuzemským dodavatelům

06.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Mladá Boleslav 6. května (ČTK) - Velké komplikace by některým tuzemským dodavatelům mladoboleslavské automobilky Škoda Auto způsobilo, pokud by firma přistoupila k dovozu dílů z Asie. O tomto záměru škodovky informoval minulý týden na svých webových stránkách týdeník Ekonom s odvoláním na člena představenstva společnosti zodpovědného za ekonomiku Holgera Kintschera. Někteří čeští dodavatelé jsou však na škodovce velmi závislí a dovoz asijských dílů by ohrozil jejich existenci. Nevěří však, že by automobilka k takovému kroku přistoupila, vyplývá z ankety ČTK.

"Škodovka je pro nás bytostně důležitý odběratel a tohle by pro nás byla velká rána," řekl Jiří Drašnar, ředitel firmy IMS z České Třebové, která dodává díly například do nové fabie, roomsteru nebu superbu. "Obávám se, že by se z toho stala koncernová záležitost, což by bylo ještě horší," podotkl Drašnar s tím, že koncern VW představuje pro IMS asi 80 procent obratu.

Nevěří však, že by se automobilka k dovozu dílů z Asie nakonec uchýlila. "Podle mě jde o nátlak na snížení ceny, což dělají automobilky obecně a občas dost nevybíravě," řekl. Projevuje se to prý především u dlouhodobých projektů, z kterých již často dodavatelé nemají žádný zisk. Cena materiálů a energií stále roste, ale firmy dodávají automobilce díly za stále stejné původně nasmlouvané ceny. "Jediný způsob, jak se bránit, je snažit se nebýt závislí na jednom odběrateli," dodal Drašnar.

S tím souhlasí i jednatel firmy Unispo, která na Mladoboleslavsku vyrábí automobilové díly a komponenty, Miroslav Plch: "Většina tuzemských firem se již snaží nebýt na Škodovce zcela závislá, je třeba mít více stálých odběratelů," řekl ČTK. Přesto by se Unispa případná ztráta Škody Auto jako odběratele dotkla výrazně.

"Představují zhruba 40 procent našeho obratu, to samo o sobě znamená zásadní problém. Museli bychom tomu přizpůsobit výrobu, ale ustáli bychom to," sdělil Plch. Ani on ovšem nevěří, že by škodovka začala asijské díly dovážet. "Chápu to jako nátlak na snížení ceny. Je to ale zvláštní, každý rok vykazují miliardové zisky a my se tu pak bavíme o desetinách procenta," dodal Plch.

Velkým zákazníkem je Škoda Auto také pro nymburskou Cadence Innovation, která automobilce dodává například lakované nárazníky, mřížky chladiče, dveřní výplně, přístrojové desky a středové konzoly nebo například hybridní 5. dveře pro model Roomster Scout. Škodovka pro firmu znamená 62 procent obratu. "Je z toho zřejmé, že jde o velmi důležitého zákazníka, dá se říct klíčového. Rozhodně bychom to pocítili výrazně, ale zatím jsme se o tom ve firmě nebavili," řekla Šárka Syrovátková z Cadence.

V klidu ovšem zůstávají výrobci prototypů, mezi které patří například společnost Stolfig. Škoda Auto pro ně představuje pouze jednoho z řady zákazníků. "Nepředpokládám, že by se to nás nějak dotklo. Tam by zřejmě šlo jen o sériovou výrobu dílů," řekla jednatelka Margit Pelíšková.

Čínský závod, který montuje Octavie, podle Kintschera již téměř sto procent potřebných dílů nakupuje v Číně. Kvalita je stejná jako v ČR, nákupní ceny o pět až 15 procent nižší. "Náklady na dopravu zatím tuto výhodu eliminují, ale v budoucnu by se to mohlo změnit," poznamenal Kintscher.

Podle serveru chce Škoda v Číně montovat i vozy Fabia a Superb. Čínští dodavatelé tak budou vyrábět větší množství dílů, a to by jim mohlo umožnit další snížení ceny. "Žádné rozhodnutí o dovozu z Číny ale dosud nepadlo," doplnil Kintscher.

Škoda loni nakoupila výrobní materiál (zejména díly) za téměř 120 miliard korun, o rok dříve za 109 miliard. Na české dodavatele z toho připadá asi 61 procent. Automobilka předpokládá, že letos její nákup výrobního materiálu vzroste asi o 15 procent, ale v Evropě a tedy i v Česku jen zhruba o deset procent.

Škoda Auto v prvním čtvrtletí v Číně prodala 16.212 octavií, s jejichž zaváděním na čínský trh začala loni v létě. Prodej na čínském trhu by měl dále růst, firma prezentovala minulý týden na autosalonu v Pekingu novou fabii, která se začne v Číně také prodávat.

Na všech světových trzích loni automobilka prodala celkem 630.032 vozů, což představovalo nárůst o 14,5 procenta proti roku 2006. Letos by podle prvních měsíců měl být prodej opět vyšší.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK