Na D47 byl otevřen nový úsek mezi Bílovcem a Ostravou

06.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Klimkovice (Ostravsko) 6. května (ČTK) - V Klimkovicích na Ostravsku byl slavnostně otevřen nový úsek dálnice D47, který spojuje Bílovec na Novojičínsku s Ostravou. Necelých 12 kilometrů dálnice prodloužilo již sjízdnou část z Ostravy do Bohumína. Nový úsek stál šest miliard korun, tvoří jej také 17 mostů a jediný dálniční tunel na D47. Řidiči jej budou moci využívat od středy. Celá trasa mezi Lipníkem nad Bečvou a česko-polskou hranicí by měla být dokončena v roce 2010.

Nový dálniční úsek začíná východně od obce Bravantice, po severozápadním okraji míjí Klimkovice, pokračuje okolo Václavovic a Polanky nad Odrou. Nedaleko Oderského dolu a Svinova navazuje na úsek dlouhý 17,2 kilometru, po němž jezdí řidiči mezi Ostravou a Bohumínem od loňského prosince.

Součástí nového úseku je také tunel Klimkovice, který je dlouhý přes kilometr. Dvě samostatné dvoupruhové trouby by měly ochránit přilehlé lázně Hýlov před dálniční dopravou, a tím co nejméně zasáhnout do tamního koloritu lázeňství, uvedl generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.

Tunel je vybaven moderním bezpečnostním systémem, který tvoří také videokamery a výklenky s bezpečnostními hlásiči a hasicími přístroji. "Obě tunelové trouby spojuje pět nouzových průchodů - především pro případy dopravních nehod a požárů vozidel," upřesnil mluvčí moravskoslezských hasičů Petr Kůdela. Na novém úseku budou řidiči přejíždět 17 mostů, téměř 300 metrů měří přemostění údolí potoka Rakovec. Součástí úseku jsou i dvě mimoúrovňové křižovatky a osm protihlukových stěn.

Celá dálnice D47 bude dlouhá 80 kilometrů a stát za ni zaplatí téměř 60 miliard korun. V listopadu bude dokončen úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem; ŘSD tak letos otevře celkem 27 kilometrů dálnice D47. O rok později by měli řidiči jezdit i po dálnici mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. Stavbu celé dálnice uzavře v roce 2010 poslední část mezi Bohumínem a polskou dálnicí A1.

Historie dálničního spojení mezi Brnem, Ostravou a Polskem sahá do čtyřicátých let minulého století, konkrétně o D47 se začalo mluvit v roce 1963. O budoucí podobě dálnice jednali politici od počátku devadesátých let. Základní kámen stavby položil tehdejší premiér Miloš Zeman poprvé v roce 1998, podruhé o čtyři roky později. V té době měla dálnici stavět izraelská firma Housing and Construction za více než sto miliard korun. Kolem stavby a jejího financování byla řada nejasností. V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s Izraelci zrušila. D47 pak začalo ze státních prostředků stavět ŘSD.

Nejdelší tuzemskou dálnicí je D1 z Prahy na Moravu, která zatím měří 264 kilometrů. Po zprovoznění D47 bude mít celá dálniční síť mezi Prahou, Brnem a Ostravou jednotný název D1. Napojení Prahy na polskou dálnici A1 pak dosáhne 377 kilometrů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK