Metro jezdí až do Letňan

08.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. května (ČTK) - Nový úsek pražského metra na trase C z Ládví do Letňan obslouží oblast, v níž bydlí asi 50 tisíc lidí. Další desetitisíce lidí budou jezdit ke konečné stanici podzemní dráhy v Letňanech ze Středočeského kraje, zaznělo dnes při slavnostním otevření úseku zástupci magistrátu a Dopravního podniku hlavního města Prahy. Pro cestující by se nová trasa měla otevřít později odpoledne. Výstavba úseku, který měří 4,6 kilometru, stála 15,5 miliardy korun.

Soupravy na lince C budou zastavovat ve třech nových stanicích Střížkov, Prosek a Letňany. V Letňanech vzniklo velké záchytné parkoviště pro 700 automobilů a nový autobusový terminál, ke kterému budou zajíždět linky ze středních Čech. Letňany mají přímé napojení bez úrovňových křižovatek na ústeckou dálnici. Menší parkoviště je také na Střížkově.

Primátor Pavel Bém (ODS) v projevu uvedl, že metro dostalo 59. kilometr tratí a počet stanic vzrostl na 57. Očekává, že soupravy na novém úseku přepraví kolem 50.000 cestujících denně. "Nezůstáváme u trasy C. Připravujeme devět stanic prodloužení linky A z Dejvické k ruzyňskému letišti a také deset stanic nové trasy D," řekl Bém.

Podle radního Radovana Šteinera tkví hlavní přínos nové části metra ve větší spolehlivosti dopravy. Autobusy mohou být brzděny nehodami a dalšími mimořádnými událostmi, řekl ČTK Šteiner.

Změny v autobusových linkách v souvislosti s otevřením metra do Letňan nastanou v pátek. Přestane jezdit 12 autobusových linek, další asi tři desítky budou jezdit po upravených trasách. Metro na trase C bude jezdit častěji, ve špičce to bude 115 sekund proti současným dvou minutám. "Častější provoz souprav už není možný," podotkl Šteiner. Provoz na novém úseku bude stát zhruba 400 milionů korun ročně.

Každá z nových stanic z dílny architekta Patrika Kotase je charakteristická svým vzhledem. Střížkov tvoří ocelová konstrukce a velké prosklené plochy. Dominantou stanice Prosek jsou mohutné ocelové sloupy. Letňany charakterizuje zejména strop, který vypadá, že se pohupuje. Konečná stanice je nyní v polích poměrně daleko od okolní zástavby.

"Tisíce aut a stovky autobusů nemohou zajíždět mezi domy. Prvořadou funkcí stanice je právě autobusový terminál," zdůraznil Šteiner. Podle Béma je okolí stanice rozvojových územím, kde by měl být kamenný veletržní areál i případný hlavní stadion pro olympiádu a po hrách vysokoškolské koleje.

Ve stanicích zatím není přímý signál pro mobilní telefony. Dopravní podnik se zatím nedohodl s operátory na výši nájemného. K uzavření smluv pro nový úsek podmiňuje změnou současných na všechny ostatní stanice.

Dnešního slavnostní otevření metra se zúčastnily stovky hostů. Byly pro ně připraveny zvláštní soupravy, díky nimž si mohly stanice prohlédnout.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK