Seitlová: Cestovky by měly zájezdy nabízet s konečnými cenami

14.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 14. května (ČTK) - Při nákupu zájezdů by se měli lidé obracet na cestovní kanceláře, které jsou schopny poskytovat konečné a tedy zcela transparentní ceny za nabízené dovolené. Veřejnosti to radí zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová. Podle ní rozepisování cen u jednotlivých zájezdů do více položek může ve spotřebiteli vyvolat zdání nízké ceny. Zákazník by se měl dostat ke konečné částce, kterou bude platit, řekla.

O to, jak má být stanovena cena zájezdů, se vedou spory. Česká obchodní inspekce (ČOI) se spolu se Seitlovou domnívá, že je nutné uvádět u nich konečnou cenu. Zahrnovat by měla i víza, částky za služby, úklid a poplatky, bez nichž by prostě zájezd nebylo možné uskutečnit. Tato cena samozřejmě nezahrnuje fakultativní výlety, které si rekreant vybírá na místě.

Některé cestovní kanceláře a ministerstvo průmyslu a obchodu se domnívají, že cena může být rozepsána. Klientovi ale musí být poskytnuty všechny položky tak, aby si je mohl sečíst. ČOI ale v minulosti za rozepsání cen udělila několik pokut. Pokutované cestovní kanceláře se odvolaly. Sporem se bude zabývat soud, který by měl stanovit, na čí straně je pravda.

Jasno do problému by měl vnést zákon o cenách připravovaný ministerstvem financí. Ten již počítá s tím, že budou uváděny konečné ceny. Pokud bude zákon přijat, bude se podle něj postupovat při prodeji zájezdů patrně až v příští sezoně.

"Cestovní kanceláře, které chtějí transparentně jednat s klienty, ale nemají na co čekat," uvedla Seitlová.

Často diskutovanou položkou, která jde nad rámec základní ceny zájezdu, je u leteckých zájezdů palivový příplatek. Mnohdy je tato položka tvořena částkou ve výši několika set korun. "Některé cestovní kanceláře jsou již nyní schopny začlenit palivový příplatek do konečné ceny. Pokud to umí jedni, měli by to patrně dokázat i druzí," dodala zástupkyně ombudsmana.

U zájezdů, které mají cenu rozčleněnou na jednotlivé položky, tvoří základní cena jen hlavní část celkové sumy, kterou je třeba uhradit. Další položky, které je k ní nutno přičíst, aby vůbec mohl klient odcestovat na dovolenou, mohou jít až do tisíců korun a podstatně tak základní cenu navyšují.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK