Ekonom.cz: Penta prodá státu pozemky v Ruzyni za čtyři mld. Kč

14.05.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. května (ČTK) - Slovensko-česká investiční skupina Penta, které patří 73,5 hektaru pod plánovanou ranvejí na ruzyňském letišti, prodá pozemky státu za čtyři miliardy korun, což představuje částku zhruba 5500 korun za metr čtvereční. Na svých webových stránkách o tom informuje týdeník Ekonom.

Stát by tak měl odkoupit pozemky, kterých se před lety zbavil za pětsetkrát nižší cenu, píše Ekonom. Připomíná, že pole v bezprostřední blízkosti Prahy získal nejprve v roce 2003 podnikatel v zemědělství Jan Hrnčíř, Pozemkovému fondu za ně zaplatil 6,5 milionu korun, tedy zhruba 11 Kč/m2. Od roku 2005 je začal postupně prodávat investiční skupině Penta. Podle údajů v katastru nemovitostí za cenu 500 Kč/m2.

Obě strany odmítly chystanou transakci blíže komentovat. "Mohu říct jen tolik, že jsme museli výrazně slevit ze svých původních cenových představ. Já chci ale dodržet slib, který jsem kdysi dal vládě na poradě ekonomických ministrů, když se tam rozhodovalo o prodeji Aera Vodochody: že udělám maximum, abychom se na prodeji ruzyňských pozemků dohodli," uvedl jeden ze zakladatelů a spolumajitelů skupiny Penta Marek Dospiva. Současně potvrdil, že jednání je blízko finální dohodě. "Více vám však rozhodně neřeknu, dal jsem slib, že se k celé věci až do úplného konce nebudeme vyjadřovat," dodal.

"Jednání jsou v závěrečné fázi. Další informace poskytneme až po uzavření kupní smlouvy," řekla mluvčí Správy Letiště Praha Eva Krejčí.

Podle informací týdeníku Ekonom se nyní státnímu letišti nebudou prodávat přímo jednotlivé pozemky, ale akcie dvou firem, které Pentě patří a které tyto pozemky vlastní. Jde o společnost Realitní developerská a její dceru Sky Venture. Penta tím údajně uspoří, protože nebude muset platit státu daň z převodu nemovitostí, a navíc se nikdo nedozví obsah smlouvy. Při klasickém prodeji pozemků by musela být uložena ve veřejně přístupné sbírce listin na katastrálním úřadě.

Šéf letiště Miroslav Dvořák ještě loni v listopadu prohlašoval, že cílem je vybudovat plnohodnotnou dráhu a že krátká dráha je ústupovou variantou, o níž management zatím nepřemýšlí, připomíná týdeník. S odvoláním na nejmenované zdroje současně uvádí, že letiště už dlouhou variantu vzdalo a počítá jen s krátkou. Vedení letiště se však k údajně přehodnoceným záměrům nevyjádřilo; komentář k této věci neposkytlo ani ministerstvo dopravy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK