Metrostav na stavbě Blanky proinvestoval již tři a půl miliardy

22.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. února (ČTK) - Při budování tunelového komplexu Blanka v Praze již Metrostav proinvestoval tři a půl miliardy korun. I přes nehody při ražbě ve Stromovce by cena za stavbu neměla být vyšší, než s jakou firma v soutěži zvítězila. ČTK to řekl mluvčí Metrostavu František Polák. Firma vyhrála soutěž na severozápadní část městského okruhu, který bude většinou zahlouben v zemi, s cenou 21,2 miliardy korun, dalších 4,5 miliardy korun bude stát technologické zařízení.

Práce ve Stromovce zastavila na začátku října již druhá nehoda, kdy se při ražbě propadla půda parku. Další stavbu Český báňský úřad Metrostavu povolil v lednu, stanovil ale přísná pravidla. Firma proto nyní zpevňuje nadloží, aby zabránila dalšímu propadu. "Předpokládáme, že další ražbu zahájíme v březnu," řekl Polák. Metrostav ale i přesto v tunelu pracuje, dělníci ho obezdívají.

Stavba pokračuje i na dalších částech tunelu. "V Tróji pracujeme na hloubených tunelech," upřesnil Polák. Tunely tu podle něj budou asi 600 metrů dlouhé.

Z Tróji firma razí tunely pod Vltavou a pod Stromovkou, odkud by měly před koncem roku vyústit na Letnou. Zde již zhruba od poloviny roku 2007 staví dělníci u stadionu Sparty velkou podzemní křižovatku, jmenovat se bude U Vorlíků. Motoristé musí obří letenské staveniště od začátku ledna objíždět po náhradní silnici.

Další velké staveniště Metrostav připravuje mezi ulicí Na Špejcharu a zastávkou Prašný most. Tunely zde bude stavět neobvyklou metodou tak zvaných milánských stěn. Stavaři nejprve z povrchu speciální technikou vybudují obvodové stěny tunelu. Zeminu poté dělníci odtěží klasickou hornickou metodou z konce tunelu. Nejhlučnější práce se tak podle Poláka budou dít pod povrchem, místní obyvatelé proto nebudou stavbou tolik obtěžováni. "Veškerou dopravu sem vrátíme v září příštího roku," uvedl Polák.

Poslední místo, kde Metrostav staví, je u Myslbekovy ulice. Odsud budou tunely směrem k Prašnému mostu opět raženy. Na celém staveništi Blanky podle firemního mluvčího v závislosti na počasí pracuje několik set až několik tisíc lidí.

Kvůli stavbě musí Metrostav přeložit veškeré inženýrské sítě. "Kanalizaci z ulice Milady Horákové musíme přepnout do kanalizace vedoucí z Vítězného náměstí," řekl Polák. Mezi jednotlivými částmi kanalizace je ale velký výškový rozdíl, který má vyřešit 60 metrů vysoká šachta. "Myslím, že jsme ještě takhle hlubokou šachtu v Praze nehloubili," poznamenal Polák.

Severozápadní část městského okruhu bude dlouhá 6,4 kilometru. Zhruba 5,5 kilometru silnice povede tunely. Práce by měly skončit koncem roku 2011.

Celý městský okruh je rozdělen na pět částí - jižní, západní, severní, severovýchodní a východní. Jižní tvoří takzvaná Jižní spojka. Západní se skládá ze Strahovského tunelu, Mrázovky, Zlíchovského tunelu a úseků mezi nimi. Oba tyto úseky jsou již dokončené. Severovýchodní od Balabenky po Pelc-Tyrolku a východní od Štěrboholské radiály po Balabenku hotové nejsou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK