Prodejci suvenýrů v Liberci na mistrovství světa prodělali

23.02.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Liberec 23. února (ČTK) - Za nejhorší propadák považují někteří prodejci suvenýrů svou účast na lyžařském mistrovství v Liberci. Vyhlídky na slušné tržby se již vzdali, teď se jen snaží snížit své náklady. Mnohdy i za cenu vlastního zdraví. Vyplývá to z dnešní ankety ČTK.

V horolezeckém spacáku v autě přespává třiačtyřicetiletá žena z Kladna. Je v pátém měsíci těhotenství. Do Liberce přijela s kovanými suvenýry a šperky. Za prvních pět dní šampionátu utržila 3000 korun, a to prý na tom ještě není nejhůře. Pohodlnější ubytování si při tomto výdělku nemůže dovolit, manžela s dalšími dětmi nechala doma.

Také Květuše Strunová z Bílého Potoka na Liberecku prodala keramiku zatím za 330 korun, počítala přitom s denními tržbami kolem 5000 korun, které by jí pokryly vynaložené náklady. "Balíme a jedeme domů, je to jen ztráta času, ještě že to nemáme daleko," poznamenala. Výrobou a prodejem keramiky se přitom živí 20 let bez potíží.

Obě ženy mají své stánky v zábavním centru Babylon. Byly zde až o dvě třetiny levnější než ty, o jejichž obsazení se starali pořadatelé mistrovství. "Pronájem za celou dobu mistrovství stál 14.400, zatímco ve městě bych platil od 3000 do 4000 denně," poznamenal Emil Kleman z Chomutova, který chtěl prodávat návštěvníkům mistrovství, kdyby nějací přišli, historické sklo. I on nocuje v dodávce. Ve své kase má za pět dní 1170 korun. Skoro na každém jarmarku se mu vede lépe. Na malé tržby si stěžují i prodejci občerstvení přímo ve městě.

"Návštěvnost je mnohem menší než obvykle, i stálí prodejci centra jsou zklamaní," dodal majitel Babylonu Miloš Vajner. Podle jeho odhadů se Liberec v minulém týdnu, kdy měly místní děti prázdniny, skoro z třetiny vylidnil. "Kdo mohl, ten kvůli mistrovství odjel. Lidé se báli dopravních omezení, ruchu i policejních opatření. Pak přišla ještě kalamita, to také spoustu fanoušků odradilo," podotkl.

Podle Jana Verla, který prodává na mistrovství hračky albrechtické společnosti Detoa, regionální likéry palírny Style Bohemia nebo skleněné figurky od místních výrobců, spolupracovala Krajská hospodářská komora s Libercem, krajem i organizačním výborem rok na přípravě mistrovství. Cílem podnikatelů bylo, aby jim šampionát přinesl obchodní příležitost a přispěl ke zviditelnění města a regionu. "Situace stánkařů je zoufalá a prodej typických místních produktů katastrofální," podotkl.

Mluvčí organizačního výboru MS Zdeněk Soudný považuje dosavadní návštěvnost za slušnou. "Evidujeme 80.000 lidí, když to tak půjde dál, dostaneme se na plánovaných 150.000 až 200.000," řekl ČTK. Přiznal ale, že statistika návštěvnosti vychází z průchodu turnikety, když tedy návštěvník zhlédne jeden trénink a dva závody do souhrnného údaje se započítá jako tři lidé. "Suvenýry šampionátu, hlavně maskoti a odznaky, se prodávají dobře," poznamenal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK