E15: Výběr mýtného za leden a únor propadl meziročně o 19 procent

03.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. března (ČTK) - Na elektronickém mýtném bylo letos během ledna a února vybráno 831 milionů korun, což představuje ve srovnání s minulým rokem meziroční propad o 19 procent. Za stejné období roku 2008 byla vybrána částka těsně přesahující jednu miliardu korun. Letošní výběr mýtného se dokonce propadl pod hodnoty roku 2007, kdy se vybralo téměř 890 milionů korun. Informuje o tom deník E15.

"Letošní výběr mýtného kopíruje výkony roku 2007," komentoval podle deníku výsledky mluvčí projektu MYTO CZ David Šimoník. Pokles výběru mýta podle něj kopíruje pokles výkonnosti průmyslu jako celku, a to v Evropě i České republice. Dopravci se v této situaci snaží přežít do doby než trhy zase začnou růst, píše E15.

"Protože krize panuje v celé Evropě, snaha najít nové zákazníky v zahraničí či v jiných oborech je málo úspěšná. Nevytížená vozidla většinou končí odstavená na dvorech se značkami v depozitech," řekl k tomu podle E15 Martin Felix ze sdružení Česmad Bohemia. Podle Rudolfa Domanského z firmy ČSAD Mělník mohou čeští dopravci na evropském trhu vydělat na poklesu koruny vůči euru nabídkou levnějších služeb. Podle jeho zkušeností však na to zahraniční dopravci a přepravci reagují různými ochrannými kroky, takže se tato výhoda rychle vytrácí.

Vladimír Starosta z firmy OK Trans se domnívá, že cesta na jiné trhy k jiným zákazníkům složitá, a tak je řešením firmy zeštíhlet a přečkat nejhorší situaci. S ním souhlasí i šéf firmy Četrans Tomáš Král. Podle něj by dopravcům pomohly banky s profinancováním skladových zásob, napsal deník E15.

Největší objem vybraného mýta připadá na dálnice. V roce 2008 na nich dopravci zaplatili 76 procent celkových mýtných plateb, předloni to bylo 81 procent. Na rychlostní silnice připadá 19 procent plateb, zbylých 5 procent zůstalo na vybrané silnice první třídy, které jsou zpoplatněny od ledna 2008.

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Zatím není jasné, kdy a jak se mýtné stane povinné také pro malé nákladní vozy od 3,5 tuny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK