ESC: Češi si loni stěžovali hlavně na německé a britské firmy

20.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 20. března (ČTK) - Čeští spotřebitelé si loni prostřednictvím tuzemské pobočky Evropského spotřebitelského centra (ESC) stěžovali především na nesolidní jednání německých a britských firem. Naopak na tuzemské podnikatele si v ESC nejčastěji stěžovali lidé z Rakouska, Slovenska a Španělska. Vyplývá to ze statistik ESC, které na svých internetových stránkách zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu.

České pracoviště ESC, které nabízí bezplatnou pomoc při reklamaci výrobků či služeb zakoupených v zemích EU, se loni zabývalo 421 spotřebitelskými dotazy, stížnostmi a spory. Počet poskytnutých rad a informací loni ve srovnání s rokem 2007 klesl z 214 na 208 případů, naopak počet řešených stížností a sporů se loni meziročně zvýšil o 12 procent na 213 případů. Úspěšnost vyřešených stížností ve prospěch spotřebitele činila v roce 2008 61,4 procent a pohybovala se zhruba na úrovni předešlého roku.

Stížnosti českých spotřebitelů na německé obchodníky se na celkovém počtu stížností podílely bezmála 15 procenty. "Velmi mnoho stížností směřovalo vůči britským firmám, a to 12,7 procenta. Šlo nejčastěji o internetové nákupy moderních mobilních telefonů, které, bohužel, nebyly nikdy dodány a prodejci se ukázali jako podvodníci," uvedlo MPO.

Vůči britským obchodníkům tak loni skončilo neúspěchem 45 procent řešených případů, což je více než dvojnásobek průměru, který činil 20,6 procenta. "Naopak s velkou úspěšností byly například řešeny stížnosti na francouzský internetový portál Pixmania," stojí ve zprávě ESC.

Stížnosti a spory českých spotřebitelů vůči zahraničním obchodníkům tvořily v roce 2008 zhruba 60 procent podnětů a 40 procent připadlo na stížnosti zahraničních spotřebitelů či turistů na české firmy. Ze zahraničí si nejčastěji stěžovali rakouští spotřebitelé na nekalé praktiky jihomoravské firmy nabízející na svých webových stránkách sex po telefonu v Rakousku.

"Různého charakteru byly stížnosti slovenských spotřebitelů, co do počtu na druhém místě. Španělští spotřebitelé na třetím místě měli nejčastěji problémy se službami našich leteckých společností. Polským turistům nejčastěji vadily služby s ubytováním," uvedlo české ESC.

Z celkového počtu přeshraničních stížností vzrostl za poslední čtyři roky na dvojnásobek podíl stížností na internetové obchody, a to na 52,6 procent všech stížností, když se jejich evidovaný počet v ESC od roku 2005 zvýšil téměř pětkrát. "Zatímco v roce 2006 směřovalo ze všech námi evidovaných přeshraničních internetových stížností 40 procent vůči německým obchodníkům, je nyní situace taková, že 40 procent stížností z přeshraničních internetových obchodů směřuje již vůči českým firmám, 16 procent vůči britským firmám a teprve na třetím místě jsou s 15 procenty firmy německé," upozornilo ESC.

Přeshraničních stížností podle druhu výrobku či služby bylo loni nejvíce na dopravu, přičemž jejich počet stále roste, a to zejména kvůli stížnostem na služby leteckých společností. "U přeshraničních stížností podle charakteru problému dále roste podíl stížností na nedodání zboží, zejména z internetových obchodů. Nejvyšší je však stále počet stížností na kvalitu zakoupeného zboží a služeb," napsalo ESC.

ESC od začátku letošního roku nově působí při České obchodní inspekci, do konce loňského roku fungovalo přímo pod ministerstvem průmyslu a obchodu. ESC bylo v Česku zřízeno na začátku roku 2005. První dva roky poskytla Evropská unie 70 procent prostředků na jeho provoz, zbytek doplatilo MPO. Rozpočet ESC na roky 2007 a 2008 činil téměř 243.000 eur (6,6 milionu korun), přičemž polovinu uhradilo MPO.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK