Známky pro osobní vozy se prodávají lépe

31.03.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 31. března (ČTK) - Stát letos zřejmě vydělá na dálničních kuponech více než loni. Ke 30. březnu činily tržby za dálniční známky téměř 1,7 miliardy korun, o sedm procent více než loni. Výnosy táhnou vzhůru majitelé osobních vozů, naopak u nákladních aut do 12 tun nastal propad. Vyplývá to z údajů Státního fondu dopravní infrastruktury.

"Na první měsíce roku je potřeba pohlížet jako na špičku v prodeji, neboť na konci ledna končí platnost ročních kupónů z předchozího roku," uvedl mluvčí fondu Karel Hanzelka.

Podle něj jsou kupony "světlou výjimkou" mezi příjmy fondu. U řady ostatních finančních zdrojů, jako jsou například silniční daň nebo mýtné, se zatím rozpočet SFDI nedaří kvůli krizi v dopravě naplnit. Za letošní rok by tak mohla ztráta fondu činit zhruba 3,3 miliardy korun.

Příznivou statistiku eviduje fond především u ročních dálničních kuponů pro osobní vozy; ty stojí 1000 Kč. Výnosy meziročně vzrostly téměř o čtyři procenta. Naopak největší, téměř čtvrtinový, propad nastal u sedmidenních kuponů pro malé nákladní vozy (750 Kč). "Všechny druhy kuponů pro malá nákladní auta se letos prodávají hůře," uvedl Hanzelka.

"Je to určitě zpomalením ekonomiky, stejně jako u kamionů," připomněl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix zhruba pětinové propady ve výběru mýtného u kamionů nad 12 tun. S tím souhlasí ekonom ze společnosti Cyrrus Karel Potměšil. Podle něj má krize obdobné dopady u malých i velkých nákladních aut.

V souvislosti s malými nákladními auty se v posledních měsících často hovoří o zrušení známek a zavedení mýtného, jako je tomu u kamionů. Malé nákladní vozy by tak neplatily paušál v podobě známky, částka by se odvíjela od ujetých kilometrů.

O novince by měli ve středu rozhodovat poslanci ve druhém čtení. Přes nejrůznější spory stále připadá v úvahu termín 1. leden 2010. "Sjednocení zpoplatnění dálnic do jednoho systému oproti existenci dvou různých typů dává více smyslu, jak pro dopravce využívající oba typy vozů, tak pro stát," podpořil rozšíření mýtného Procházka.

Mýtné pro všechny nákladní auta považuje za spravedlivější i Česmad. Podmínkou ale je, aby výnosy byly vyšší než náklady na zavedení a provoz systému. Podle aktuální studie ČVUT je mýtné v době krize pro dopravce lepší než kupony, protože podnikatelé si tak mohou lépe hlídat výši svých nákladů.

Studie uvádí, že za 8000 Kč, což je cena ročního kuponu, by v případě platby mýtného mohl ujet malý nákladní vůz po dálnici 16 kilometrů každý den v roce. Protože tato tuzemská vozidla slouží z drtivé většiny pro regionální obslužnost, tento průměr bude ještě nižší, píší experti ČVUT v analýze.

S novelou o mýtném je ve sněmovně spojený i pozměňovací návrh, který mění stávající nalepovací dálniční známky pro osobní auta za elektronickou krabičku. Časový princip placení by u takzvaných elektronických vinět zůstal. Krabičky by byly anonymní a přenosné.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK