Zajíček: Datové schránky pomohou pročistit obchodní rejstřík

02.04.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 2. dubna (ČTK) - Zavedení datových schránek by podle náměstka ministra vnitra Zdeňka Zajíčka mohlo pročistit obchodní rejstřík. Schránky, které budou sloužit k elektronické komunikaci se státními orgány, začnou fungovat 1. července. Po třech měsících se automaticky zaktivují všem firmám zapsaných v obchodním rejstříku. Poté se všechna oznámení a výzvy budou od 10. dne po odeslání považovat za doručené. Majitelé neaktivních firem to podle Zajíčka může přimět je zrušit.

Datová schránka je elektronické úložiště dat pro doručování dokumentů. Od 1. července je začnou povinně používat ke komunikaci mezi sebou všechny státní úřady, soudy a instituce, kterých je asi 13.000. Vlastní datovou schránku budou muset ke stejnému datu mít také právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, těch je asi 450.000. Pro fyzické osoby je zřízení schránky nepovinné.

"Komunikace bude probíhat podobně jako u elektronického bankovnictví přes elektronické formuláře. Skrze schránky bude moci posílat například daňová přiznání nebo žádosti o stavební povolení, podání stížnosti soudům a podobně," řekl Zajíček.

Některé dokumenty ale přes datové schránky zaslat nepůjde. "A to především kvůli jejich velikosti nebo objemu. Například stavební výkresy na formátech A3 a větší nelze vždy převést do elektronické podoby. Jednotlivá zpráva pro datové schránky také nesmí překročit velikost 10 megabitů, velikost celé schránky ale omezena není," řekl Zajíček. Do elektronické podoby nelze převézt ani občanský nebo řidičský průkaz, nebo například vkladní knížku.

Česká pošta, která bude systém schránek spravovat, rozešle v noci na 1. července kolem 500.000 obálek s přístupovými kódy všem povinným uživatelům schránek. "Schránku si může zdarma založit také jakákoliv fyzická osoba. Nejjednodušší způsob je požádat o ni na jakémkoliv CzechPOINTu. Do tří dnů po podání žádosti obdrží poštou přístupové údaje. Schránka zatím neumožňuje komunikovat fyzickým a právnickým osobám mezi sebou, možné to bude nejdříve za rok," dodal Zajíček.

Datovou schránku lze ovládat přes webové rozhraní podobně jako elektronickou poštu, bude ale lépe zabezpečena. Pokud schránku bude využívat pouze jedna osoba, nebude ve většině případů nutno použít elektronického podpisu. Opačně tomu podle Zajíčka bude v případě, že za firmu vystupuje více jednotlivců a bude nutné rozlišit, která osoba s úřady komunikuje.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK