Němečtí experti varují před dalším šrotovným, klesá cena ojetin

09.04.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Berlín 9. dubna (zpravodaj ČTK) - Svým rozhodnutím uvolnit další miliardy eur na takzvané šrotovné vyvolala německá vláda mezi experty obavy z příliš velkého zadlužení a zásahu do tržní soutěže. Zavedení státního příspěvku se mimo jiné začíná projevovat poklesem cen starších vozů, které mají hodnotu vyšší než 2500 eur (přes 66.000 Kč). Německý kabinet po dlouhých diskusích ve středu definitivně rozhodl, že občané budou mít nadále nárok na bonus právě ve výši 2500 eur, pokud si koupí nové auto a zároveň nejméně devět let starý vůz nechají sešrotovat.

Německý kabinet rozhodl o navýšení prostředků na "ekologickou prémii" z dosavadních 1,5 miliardy eur na pět miliard eur (asi 133 miliard Kč). Příspěvek tak nyní budou moci čerpat dohromady dva miliony lidí.

Počet žádostí o státní příspěvek mezitím přesáhl 1,2 milionu, přičemž původní prostředky měly stačit na vyplacení 600.000 šrotovacích prémií. Vláda slibuje, že po vyčerpání dodatečných prostředků, které ještě musí schválit obě komory německého parlamentu, už žádné další peníze na šrotovací prémii neuvolní a že bude šrotovné vyplácet nanejvýš do konce letošního roku.

Vládní strany, konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokraté (SPD), původně zvažovaly, že v druhé polovině roku se bude prémie vyplácet už jen v poloviční výši. Tento plán však údajně ztroskotal na odporu kancléřky Angely Merkelové (CDU).

Deník Süddeutsche Zeitung dnes rovněž cituje několik expertů, kteří státní prémii kritizují z různých hledisek. Jeden z vládních poradců Justus Haucap varoval před propadem cen na trhu s ojetými auty. "Státní podporou ztrácejí miliony použitých vozů na hodnotě," řekl Haucap deníku. Týká se to podle něj hlavně ojetin nejprestižnějších německých značek jako jsou Audi, Mercedes a BMW, neboť poptávka se posouvá směrem k novým malým vozům.

Z toho ovšem těží i česká automobilka Škoda Auto, a to především díky nové Fabii. Ta se v únoru stala nejprodávanějším vozem v kategorii malých vozů na německém trhu. V březnu už Fabii odsunul na druhé místo Volkswagen Polo, jehož se v minulém měsíci v Německu prodalo 17.577 kusů. Fabii v únoru stačilo k prvenství necelých 10.000 prodaných kusů.

Haucap ovšem označil šrotovné za "rozhazování peněz na úkor daňového poplatníka". Mimo jiné proto, že se tak podle něj podporuje výroba malých automobilů ve východní Evropě. Státní bonus kritizuje také prezident německé průmyslové a obchodní komory (DIHK) Hans Heinrich Driftmann, jenž hovoří o "Pyrrhově vítězství pro automobilový průmysl". Výrobcům malých vozů podle něj hrozí výrazný propad odbytu v příštím roce.

Mezi argumenty proti pokračování šrotovného patří i námitka, že vzniklý dluh musí "jednou někdo zaplatit". Podle deníku Bild se německý stát kvůli navýšení šrotovného zadluží o dodatečných 4,2 miliardy eur.

Šéf nezávislých ekonomických poradců vlády Wolfgang Franz varoval, že účet za subvencování automobilového průmyslu zaplatí ostatní odvětví hospodářství. Už ve středu Franz upozornil, že lidé nyní kupují více aut, ale méně pohovek či televizorů s plochou obrazovkou. Občanům navíc podle něj hrozí zvýšení daní.

Vláda zatím obdobné subvencování jiného druhu zboží odmítá. "Taková prémie na jiné produkty nebude," řekl Süddeutsche Zeitung mluvčí německé vlády Ulrich Wilhelm.

Deník Welt poznamenal, že se v Německu "šrotuje tržní hospodářství". "Spolková vláda se stala rukojmím svých vlastních dobrých skutků, nechává se hnát lidem a levicovými populisty," tvrdí list.

Opoziční liberálně smýšlející Svobodná demokratická strana (FDP) o prémii hovoří jako o předvolebním dárku bez většího užitku pro průmysl. Mohutné navýšení prémie však má své odpůrce i v řadách vládních stran. Například Michael Fuchs z CDU v deníku Rheinische Post otevřeně přiznal: "Ve Spolkovém sněmu budu hlasovat proti." Fuchs hovoří o šrotovném jako o "neoprávněné subvenci pro malou část jednoho odvětví".

Není vyloučeno, že šrotovné se sociálním demokratům podaří prosadit i v České republice. Rámec pro jeho zavedení je totiž součástí balíčku protikrizových opatření, který ve středu dohodly strany vládní koalice a ČSSD. České šrotovné je navrženo ve výši 30.000 korun na pořízení automobilu do hodnoty 500.000 korun.

Podobná vládní opatření podpořila poptávku po automobilech i v dalších evropských zemích, například na Slovensku, ve Francii, Itálii, Portugalsku, Španělsku nebo Rakousku. Automobilový průmysl se nyní potýká s poklesem poptávky po celém světě.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK