Jestliže v Česku zvýší zaměstnavatel zaměstnanci hrubou mzdu o tisíc korun, činí jeho celkové mzdové náklady 1 340 Kč! Více je to pouze ve Francii a Maďarsku.
Přestože v Česku došlo od začátku letošního roku ke snížení sociálního pojištění v souhrnu o 2,5 %, patří pořád mezi nejvyšší v Evropě. Na rozdíl od daně z příjmu fyzických osob, která je v Česku jedna z vůbec nejnižších ze všech zemích OECD. Zaměstnanec odvede ze své hrubé mzdy na sociálním pojištění v letošním roce 6,5 % (v roce 2008 to bylo 8 %) a zaměstnavatel odvede za svého zaměstnance 25 % (v roce 2008 to bylo 26 %). Sazby zdravotního pojištění zůstaly beze změny. Čistou mzdu jsme probírali v článku Švýcarsko – nejvyšší čistá mzda na světě.
Stropy na pojistném jsou v Česku vysoké
V přiložené tabulce je uvedeno, o kolik se zvýší celkové mzdové náklady zaměstnavatele v členských zemích OECD, jestliže zvýší zaměstnanci mzdu o 100 euro. Předpokladem je zvýšení průměrné mzdy. U nadprůměrných mezd to je v mnoha zemích v procentuálním vyjádření méně. Důvodem jsou zákonem stanovené stropy pro odvod sociálního a zdravotního pojištění. Ve světě je obvyklý strop pro platbu sociální a zdravotního pojištění dvojnásobek průměrné mzdy v zemi. Např. v Německu je to dokonce pouze 1,6 násobek průměrné mzdy. To znamená, že z vyššího příjmu se již sociální ani zdravotní pojištění neodvádí. Právě stropy jsou v Česku opět vysoké – přibližně čtyřnásobek průměrné mzdy. Ještě v roce 2007 však nebyly limity v Česku zavedeny vůbec.
V Dánsku se sociální transfery financují z daně z příjmu
Sociální a zdravotní pojištění se neodvádí v Dánsku. Zde jsou penze, nemocenská, podpora v nezaměstnanosti či zdravotní péče hrazeny z vybrané daně z příjmu fyzických osob. Tento systém přináší značnou úsporu. Zaměstnavatelé nemusí provádět každý měsíc tolik různých plateb. Např. v Česku odvádí každý měsíc zaměstnavatel za své zaměstnance platby na OSSZ, příslušné zdravotní pojišťovny (klidně až na 9 účtů, protože je v Česku devět zdravotních pojišťoven a každý občan má právo výběru zdravotní pojišťovny) a finančnímu úřadu. Kontrola potom může přijít od každé instituce. V Dánsku je pouze jedna platba a finanční úřad potom peníze sám přerozděluje na jednotlivé účty. Přestože je v Dánsku sazba daně nejvyšší v EU, je tento systém jednoduchý a moderní. Dle hodnocení Světové banky má právě Dánsko spolu s Irskem nejjednodušší daňový systém ze všech zemí EU. Celkově jsou však daňové systémy ve vyspělých mimoevropských zemích jednodušší.
Francie: zvýšení o 100 eur zdraží cenu práce o 142,2 eur
Největší celkové mzdové náklady při zvýšení hrubé mzdy o 100 eur mají zaměstnavatelé ve Francii (142,2 eur), Maďarsku (134,3 eur) a Česku (134 eur). Naopak na Novém Zélandu a v Dánsku neznamená zvýšení hrubé mzdy žádné dodatečné náklady na pojištění. Nízké sociální pojištění placené zaměstnavatelem je ještě na Islandu, v Austrálii, v USA, v Koreji a v Kanadě. Pouze údaje u Česka jsou za rok 2009, u ostatních zemí jsou data za rok 2007. Sociální pojištění placené zaměstnavatelem je v mimoevropských vyspělých zemích světa výrazně nižší než v Evropě. Cenou práce jsme se zabývali v článku Kolik stojí evropské zaměstnavatele hodina práce?
Jedna sazba pojistného přináší úsporu
V mnoha členských zemích OECD se neplatí zvlášť sociální a zdravotní pojištění. Odvádí se pouze sociální pojištění, ze kterého se hradí i zdravotní péče. Tento systém přináší administrativní úsporu pro zaměstnavatele a podnikatele. Nemusí se totiž zvlášť vyplňovat a odevzdávat formuláře na více institucí.
Mnohé doklady bývají navíc duplicitní, pouze na jiném tiskopise… Sloučení zdravotního a sociálního pojištění přináší zaměstnavatelům i podnikatelům výraznou úsporu času. Při řešení problémů jim navíc stačí pouze jedno kontaktní místo. Státu tento systém přináší i finanční úsporu – stačí méně budov i zaměstnanců, celý systém je jednodušší a průhlednější, lépe se pojistné kontroluje a vymáhá.
Kolik stojí zaměstnavatele zvýšení mzdy zaměstnance o 100 euro 
(údaje za rok 2007)
| Země | Kolik stojí zaměstnavatele zvýšení hrubé mzdy zaměstnance o 100 euro | 
|---|---|
| Francie | 142,2 | 
| Maďarsko | 134,3 | 
| Česko* | 134,0 | 
| Švédsko | 132,4 | 
| Itálie | 132,1 | 
| Belgie | 131,0 | 
| Španělsko | 130,2 | 
| Řecko | 128,1 | 
| Slovensko | 126,2 | 
| Finsko | 124,0 | 
| Portugalsko | 123,8 | 
| Rakousko | 121,6 | 
| Turecko | 121,5 | 
| Polsko | 120,4 | 
| Německo | 117,8 | 
| Lucembursko | 113,4 | 
| Japonsko | 112,9 | 
| Nizozemí | 112,8 | 
| Norsko | 112,8 | 
| Velká Británie | 111,3 | 
| Švýcarsko | 111,1 | 
| Irsko | 110,8 | 
| Kanada | 110,0 | 
| USA | 107,8 | 
| Island | 105,3 | 
| Dánsko | 100,0 | 
| Nový Zéland | 100,0 | 
*pouze u Česka jsou údaje dle platné legislativy v roce 2009
Zdroj: OECD: Tax Database, Taxation: Table II.: Average personal income tax 2007



 
				 
				 
								 
								 
								 
								 
								







 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					