Obchodních center navzdory krizi přibývá

17.04.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. dubna (ČTK) - Za první tři letošní měsíce bylo v Česku navzdory světové finanční krizi dokončeno 65.600 metrů čtverečních nových maloobchodních prostor, přičemž přírůstek za celý letošní rok má činit téměř 340.600 metrů čtverečních. Na konci letošního roku by tak nakupující měli mít v Česku k dispozici 2,74 milionu metrů čtverečních moderních maloobchodních ploch. Vyplývá to z údajů poradenské firmy v oblasti realit DTZ, která ale upozornila, že naopak polevuje zájem o pronájem obchodních ploch.

"Zdaleka ne všechny projekty budou ovšem bezproblémové. Developeři obchodních center si například musí zvyknout na úbytek nájemců z oblastí módy a módních doplňků," sdělil dnes ČTK Martin Kubík ze společnosti DTZ, podle kterého na druhou stranu roste poptávka z oblasti gastronomie a služeb denní potřeby. Kubík ale podotkl, že tyto provozovny mohou být v nabídce obchodních center zastoupeny jen do určité míry.

Nájemci jsou nyní podle Kubíka mnohem opatrnější s expanzí. "Jednak proto, že některé prodejny nemusejí vydělávat. A také z toho důvodu, že mnozí z nich v minulosti podepsali smlouvu v nějakém projektu, který má ale nyní problémy s financováním, a neustále se odkládá," uvedl.

Na český trh ale stále vstupují noví nájemci. Do Česka expandují například firmy z oblasti gastronomie, jako je Hard Rock Café, Gloria Jean's Coffees, Hooters of America. Významná oděvní značka Van Graaf by letos měla otevřít prodejnu na Václavském náměstí. "Značky jako Gant (móda), XXXLutz (nábytek) nebo Okay (elektro) expandují, zatímco jiné firmy jako Kapp Ahl český trh teprve prověřují," uvedla společnost DTZ.

"Pro řadu nájemců je nadále lákává ochota českých spotřebitelů utrácet. V posledním kvartálu loňského roku nechali Češi v obchodech o 6,8 procenta více peněz než ve stejném období 2007. První měsíce letošního roku vykazují zpomalení růstu výdajů, přesto jsou meziročně stále vyšší," prohlásil s odvoláním se na Český statistický úřad Martijn Kanters ze společnosti DTZ.

Přebytek obchodních ploch se podle DTZ naposledy projevil v Liberci, kde nové obchodní centrum Plaza Liberec mělo v den otevření nájemce pro zhruba polovinu z celkových 19.500 čtverečních metrů. Liberec nyní i díky dokončení první fáze nákupního centra Fórum Liberec vykázal na konci prvního čtvrtletí 2009 nejvyšší koncentraci maloobchodu. Na 1000 libereckých obyvatel připadalo 1112 metrů čtverečních maloobchodu. V Plzni tento ukazatel činí 850 metrů čtverečních a v Praze 729 metrů čtverečních.

Ekonomická krize se podle DTZ zatím výrazněji nepromítla do nájmů maloobchodních ploch, ve kterých jsou ovšem velké regionální rozdíly. Zatímco v pražských ulicích Pařížská a Na Příkopě, které jsou z pohledu nájmů nejdražšími lokalitami v Česku, dosahují měsíční platby za metr čtvereční až 170 eur, tak v centru Brna obchodníci platí 35 až 60 eur.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK