MERO zprovoznilo novou přečerpávací stanici ropy u Stříbra

12.05.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Benešovice (Tachovsko) 12. května (ČTK) - Společnost MERO ČR dnes uvedla do provozu přečerpávací stanici ropy v Benešovicích u Stříbra za 260 milionů korun. Zvýší kapacitu i bezpečnost ropovodu IKL z bavorského Ingolstadtu, který už 13 let dopravuje ropu z přístavu Terst. ČTK to řekl strategický ředitel státní firmy MERO Libor Lukášek.

"Jde o nejmodernější čerpací stanici v Evropě," řekl místopředseda představenstva firmy MERO Vít Tůma. Stavba trvala 2,5 roku. Zvedla se rychlost průtoku ropovodem, tedy jeho kapacitu, řekl Lukášek. Špičkový řídící systém přišel na 20 milionů Kč.

"Loňský výpadek ropovodu Družba veřejnost neregistrovala díky ropovodu IKL," řekl náměstek ministra průmyslu Tomáš Hüner. Podle něj je zvýšení dodávek z Německa pro Česko velmi důležité.

"Otevření této stanice zvyšuje energetickou bezpečnost ČR a přepravní možnosti z oblastí Středního a Blízkého východu, Kaspiku, eventuálně severní Afriky," uvedl šéf MERO Jaroslav Pantůček.

Česko se snaží snížit svou závislost na dodávkách ruské ropy, proto zvyšuje kapacitu IKL. Díky nové čerpací stanici vzrostla z deseti na 11,5 milionu tun ropy ročně. IKL se dosud podílí na zásobování ČR zhruba třetinou, zbytek teče Družbou z Uralu.

Na 347 kilometrů dlouhém ropovodu IKL, postaveném v roce 1995 za více než 12 miliard korun, byla dosud pouze jedna čerpací stanice ve Vohburgu na začátku potrubí. Nová technologie v Benešovicích na 208. kilometru je řízena dálkově z obou dispečinků, tedy z Vohburgu i Nelahozevesi u Prahy. V budoucnu bude možné zřídit v místě skladovací kapacity Státních hmotných rezerv ropy z jiných oblastí než z Ruska. V tankovišti v Nelahozevsi zatím podnik skladuje pouze ruskou ropu.

MERO ČR vlastní a spravuje dva ropovody. Starší Družba přepravuje ruskou ropu pro rafinérie v Litvínově a Pardubicích. IKL je v bavorském Vohburgu napojen na evropský ropovod TAL, přivádějící ropu dovezenou po moři tankery do přístavu Terst přes Alpy.

IKL loni přepravil rekordních 3,3 miliony tun ropy, v minulých letech mezi 2,6 až 2,8 miliony. "Záleží jen na zájmu českých rafinérií, kolik ropy z oblasti Blízkého východu, kaspické oblasti a podobně chce dovézt," vysvětlil Tůma. MERO připravuje pro IKL projekt intenzifikace s možností přepravit až 20 milionů tun ropy. Jedná s německou stranou o smlouvě na zpracování studie zvýšení přepravní kapacity ropovodu TAL ze současných 38 milionů na 48 milionů tun ročně. Zdvojnásobení kapacity by si vynutilo stavby dvou přečerpávacích stanic.

IKL je podle Tůmy provozně i bezpečnostně nejmodernějším ropovodem na světě, pracovat může 100 let. Špičkové potrubí o průměru 700 mm vede 1,5 metru pod zemí. Na bavorské straně měří IKL 178 km. "Žádnou závadu na potrubí jsme zatím neměli," řekl Lukášek. Podle něj může IKL dosud přepravil téměř 30 milionů tun "sladkých parafinických" rop, které se od ruských sirnatých liší viskozitou, hustotou a bodem tuhnutí. Rourami IKL proteklo už 30 různých druhů rop.

MERO loni přepravilo celkem 8,3 milionu tun ropy, rekordní objem od vzniku firmy v roce 1994. V minulých letech to bylo mezi 7,6 až 7,7 milionu tun. Firma dosáhla rekordního čistého zisku 328 milionů Kč.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK