Kočárník: ČSA do konce privatizace nebudou prodávat žádný majetek

24.08.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 24. srpna (ČTK) - České aerolinie nebudou až do konce procesu privatizace prodávat žádný majetek. Po dnešním jednání dozorčí rady ČSA to ČTK řekl její předseda Ivan Kočárník. Nevyloučil však prodej částí firmy v případě, že se jí stát v privatizaci nezbaví.

"Tady žádný souhlas k prodeji dnes nebyl dán," uvedl Kočárník. Rada přesto dala managementu předběžné povolení k jednání o prodeji či vrácení šesti letadel z padesátky strojů ve flotile.

To dle šéfa dozorčí rady souvisí s chystaným omezením letového řádu na zimu a příští rok. Údajně se zruší dvě linky, z Prahy do New Yorku a z Prahy do Manchesteru. Firma také zásadně omezí frekvenci ostatních spojů.

Rada také vzala na vědomí propouštění 860 zaměstnanců, které by se mělo uskutečnit v následujících sedmi měsících. Aerolinky nyní zaměstnávají 4600 lidí. Velkou část propuštěných mají tvořit piloti a letušky. Jak uvedl Kočárník, příští rok by se tím mělo ušetřit až 800 milionů Kč.

Pololetní ztráta společnosti činí 1,8 miliardy korun, za celý rok očekávají ČSA rekordní dvoumiliardovou ztrátu. I proto se dnešního jednání mimořádně zúčastnili ministři financí a dopravy Eduard Janota a Gustáv Slamečka. "Je to odhad managementu, já doufám, že to nebude horší," řekl ČTK Janota.

Právě Janota stojí za zákazem prodeje majetku. "Do doby rozhodnutí o privatizaci nesmí management provádět žádné kroky, které by snižovaly hodnotu společnosti," uvedl ministr financí. Vedení firmy má však podle něj za povinnost hledat další zdroje peněz pro případ, že aerolinie zůstanou státní.

Za problémy firmy stojí podle ministrů a členů dozorčí radu prudký propad v letecké dopravě. Kočárník připomněl, že ve světě už zkrachovalo 85 společností. Na ČSA doléhá krize o to více, neboť nemají vytvořeny žádné rezervy z minulého období, kdy se letectví naopak nebývale dařilo.

"ČSA si nevedou vůbec špatně, problém je v tom, že nebyly schopny naakumulovat více zdrojů z minula," uvedl ministr dopravy Slamečka. Současný prezident firmy Radomír Lašák převzal vedení ČSA v lednu 2006 po nynějším volebním manažerovi ČSSD Jaroslavu Tvrdíkovi s půlmiliardovou ztrátou. Podle Kočárníka je případný Tvrdíkův podíl na dnešní situaci otázkou "hluboké analýzy, a nikoliv jediného novinářského dotazu".

Situaci ve firmě bedlivě sledují odbory. Šéf sdružení pilotů CZALPA Filip Gaspar dnes uvítal, že do konce privatizace se nebude prodávat majetek. Zároveň však znovu kritizoval celý plán vedení na redukci provozu a propouštění. Kvůli propouštění jsou prý piloti ochotni přistoupit ke stávce.

Pro piloty prý skončila privatizace minulý týden odstoupením společnosti Air France - KLM. O ČSA se tak zajímá pouze konsorcium Unimex a Travel Service. Piloti ostře kritizují Lašákovo vedení za rozprodej majetku; ke kritice se přidaly i ostatní odborové organizace a někteří politici.

O případném Lašákově odvolání se dnes na radě nehovořilo, řekl Kočárník.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK