OMD: Investice do reklamy letos klesnou o víc než čtvrtinu

31.08.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 31. srpna (ČTK) - Objem reklamních investic v České republice bude letos podle prognózy OmnicomMediaGroup (OMD) oproti loňskému roku o 25,1 procenta nižší, což představuje objem 18,5 miliardy korun. Peněz na reklamu bude ubývat i v příštím roce. Pokles by měl v roce 2010 oproti letošnímu roku dosáhnout 14 procent. ČTK o tom informoval Vít Smékal z OMD.

Příčinou snížení reklamních investic v ČR v roce 2009 je podle Smékala převážně snaha velkých zahraničních firem, které tvoří většinu celého objemu, optimalizovat náklady a realizovat úsporná opatření. "Ekonomická recese v první polovině roku 2009 prodeje v mnoha produktových kategoriích v ČR nezasáhla, ale inzerenti v těchto oborech své reklamní rozpočty krátili," uvedl Smékal.

Hospodářská krize se podle něj na spotřebě nejvíce projeví letos na podzim a na jaře příštího roku. Rostoucí nezaměstnanost a snižující se ochota lidí utrácet se tak údajně projeví na poklesu prodeje i v kategoriích, které zatím recesí zasaženy nebyly. To donutí firmy k další redukci nákladů - nyní však již z důvodů nižších výnosů, uvedl Smékal.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur (AČRA) Pavla Brabce by však neměl být další pokles tak dramatický. Naopak letošní podzim a jaro příštího roku by podle něj mohlo přinést oživení. "Mnohé firmy neklesly tak hluboko a peníze na reklamu stále mají. Pouze vyčkávají, jak se vyvine situace. Pokud budou moci, tak tyto rezervy uvolní," řekl Brabec.

Nejvíce zasáhne snížení reklamy v letošním roce inzertní příjmy kinosálů, u kterých OMD předpovídá pokles o 65 procent na zhruba 20 milionů korun. U novin a dalších tištěných médií má být propad 36 procent a příjmy z inzerce se tak ztenčí na 5,47 miliardy korun. Peníze z reklamy se zmenší i televizím, které si oproti minulému roku pohorší o 27 procenta na 8,39 miliardy korun. Příjmy z inzerce mají klesnout i u ostatních médií kromě internetu, jehož dosavadní nárůst se letos zastaví. V příštím roce se má objem reklamy na internetu dokonce snížit o pět procent na 3,25 miliardy korun. Podle analýzy společnosti SPIR z minulého týdne se však objem internetové reklamy v prvním pololetí letošního roku v tuzemsku meziročně zvýšil o 24 procent na bezmála 1,6 miliardy korun.

Propad bude podle OMD pokračovat i u ostatních médií. Nejvíce u kinosálů, které si oproti letošku pohorší o dalších 20 procent, a také u venkovní (outdoorové) reklamy, kde odhady předpovídají rovněž pokles o 20 procent na 1,94 miliardy.

Podle Smékala se v ČR zatím neobjevují známky oživení nebo alespoň jednoznačné zastavení propadu ekonomiky. Aby se reklamní trh v ČR mohl znovu vrátit k růstu, tak se podle něj nejdříve musí k oživení vrátit trhy zemí, ze kterých pocházejí nebo kde mají většinu svých aktivit zahraniční společnosti, jež jsou velkými inzerenty na českém trhu. "Doufejme, že se to stane již brzy, pravděpodobně ale ne dříve než v 2010. To znamená, že do ČR dojde oživení komunikačních rozpočtů při plánování strategií na rok 2011," uvedl Smékal.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK