Facebook má v ČR 1,3 milionu uživatelů, zájem o reklamu roste

16.09.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. září (ČTK) - Sociální síť Facebook má v současné době v Česku zhruba 1,3 milionu uživatelů, na konci loňského roku to bylo kolem 700.000 lidí. Téměř stoprocentní nárůst uživatelů přitahuje i zájemce o reklamu, počet zadavatelů inzerce se v daném období zvýšil ze tří desítek na téměř tisíc. ČTK to dnes řekl Pavel Doležal, ředitel společnosti Ataxo, která se zabývá zadáváním reklamy na internetových vyhledavačích.

Objem zadané reklamy na Facebooku v ČR lze však podle Doležala zatím pouze odhadnout a pohybuje se v řádech milionů korun. "Potenciál je zde obrovský. Facebooku ovšem škodí, že nevydává faktury, což mnohé inzerenty odrazuje," řekl Doležal.

Podle něj se tak Facebook zatím z hlediska objemu reklamy nemůže rovnat například vyhledavači Google, který za reklamu utrží několik set milionů korun ročně. Potenciál Facebooku pro reklamu je podle Doležala především v tom, že umožňuje reklamu cílit na konkrétní skupiny uživatelů.

"Tato sociální síť je navíc v ČR svým pojetím ojedinělá a odlišuje se například od Lidé.cz, Spolužáci.cz či Líbímseti.cz tím, že tyto servery slouží pouze určitým zájmovým skupinám uživatelů, kdežto Facebook je z tohoto hlediska neomezený a také velmi aktuální," řekl Doležal.

Objem internetové reklamy však narůstá i u ostatních webů, a to i v letošním roce zasaženém hospodářskou krizí. Podle posledních dostupných údajů Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) vrostl objem internetové reklamy v prvním pololetí letošního roku meziročně o 24 procent na bezmála 1,6 miliardy korun. Podle původních odhadů SPIR z počátku roku 2009 se měl objem reklamy na webu letos zvýšit o 26 procent z loňských pěti miliard korun. Pozdější výhled sdružení ovšem uvádí růst zhruba o desetinu.

Podle mediální agentury OMD se výdaje firem na internetovou reklamu letos zvednou o 10,8 procenta z loňské částky 3,4 miliardy korun. Důvodem rostoucího zájmu o internetovou reklamu je podle dřívějšího vyjádření Kateřiny Hrubešové ze SPIR nový způsob sledování médií. Část populace přestává číst noviny a zpravodajství sleduje na internetu, uvedla Hrubešová. Markantní je to u teenagerů a mladší populace do 35 let. Firmy podle ní nesnižují investice do internetové reklamy také proto, že lze snadno ověřit její efektivitu - tedy počet návštěvníků, reagujících, či kupujících, respektive počet navštívených stránek, což je výhoda oproti ostatním médiím.

Facebook je největší internetovou sociální sítí na světě. V současné době překročil hranici 300 milionů registrovaných uživatelů, mezi kterými jsou jak jednotlivci, tak třeba sportovní kluby nebo nejrůznější organizace. Prostřednictvím tohoto serveru lidé v Česku například organizovali vedle vajíčkových útoků na mítinky sociální demokracie také demonstrace za novou budovu Národní knihovny nebo protesty proti státním maturitám.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK