Euro: Soud zamítl žalobu rejdaře ČSPL na stát za nesplavnost Labe

17.09.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. září (ČTK) - Obvodní soud pro Prahu 1 dnes zamítl žalobu rejdařské společnosti Československá plavba labská (ČSPL), která chtěla od státu téměř 1,8 miliardy Kč a úroky z prodlení za údajné porušení povinnosti státu zajistit dostatečný ponor pro plavidla na labské vodní cestě. Soud konstatoval, že žádná taková povinnost neexistuje. Informoval dnes o tom server Euro.cz.

Jádrem sporu je příhraniční úsek Labe mezi Střekovem a Děčínem. Vodní hladina zde často klesá pod 140 centimetrů, což je hranice pro alespoň omezenou plavbu. Podle právního zástupce ČSPL Ivo Jandy z kanceláře White & Case neplní stát své povinnost, když neudržuje Labe splavné. Stát se prý prohřešil tím, že nepostavil jez či jezy u Děčína. Obžaloba se odvolává na zákon o vnitrozemské vodní plavbě a mezinárodní smlouvu AGN.

Větší část škod prý představuje ušlý zisk, v částce jsou také zahrnuty náklady na opravy poškozených lodních plášťů a výměny náhradních dílů. Lodě se poškozují právě kvůli nízké hladině řeky.

Naopak advokát státu z kanceláře Weil, Gotshal & Manges Martin Kramář uvedl, že stát nárok společnosti neuznává ani zčásti. Žaloba prý nejmenuje konkrétní jednání státu, které by společnost poškodilo. Žaloba navíc podle Kramáře neuvádí "příčinnou souvislost" a je "v rozporu s dobrými mravy". ČSPL údajně také pomíjí otázku územního plánování a ochrany životního prostředí.

ČSPL není jedinou společností, která kvůli splavnosti Labe podala na stát žalobu. Firma EVD požaduje 200 milionů korun za rok 2004 a další stamiliony chce žádat za následující roky.

Celkem rejdaři odhadují, že jim dlouhodobě špatné plavební podmínky na Labi způsobují škody za miliardu korun ročně. Celkovou výši škod za léta 2004 až 2007 vyčíslili na čtyři miliardy korun.

Situace se vyostřila loni, kdy u hranic s Německem doprava stála 125 dní, což je nejvíce od roku 2003. Stavba jezu u Děčína se připravuje více než 15 let, zásadní pokrok však nezaznamenala. Proti vystupují především ekologické organizace a ministerstvo životního prostředí. Žalované ministerstvo dopravy je naopak pro výstavbu jezu.

ČSPL zkrachovala v roce 2001. Správce již větší část majetku zpeněžil: rejdařství koupila firma Argo Bohemia, loděnice společnost České loděnice a přístavní část pak Česko-saské přístavy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK