Krize nezastavila ve světě růst trhu spotřební elektroniky

18.09.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. září (ČTK) - Světová krize nezastavila růst trhu se spotřební elektronikou, audio a video spotřebiči, fotografickými potřebami a telekomunikačními technologiemi. Vyplývá to z výsledků průběžného průzkumu, který společnost GfK Retail and Technology uskutečnila ve více než 80 zemích. V roce 2009 spotřebitelé za tyto produkty utratí o dvě procenta více, celkové globální výdaje pro tento rok předpověděla firma na 494 miliard eur, tedy asi 12,4 bilionu Kč.

Japonsko je nyní díky osmiprocentnímu růstu obratu nejvíce expandujícím regionem, následují Afrika se šesti procenty a Čína s pětiprocentním růstem. V severní Americe se očekává tříprocentní a v Evropě pětiprocentní pokles. Mobilní telefony a televizory vzrostly co do hodnoty o čtyři procenta, zatímco osobní počítače o dvě procenta.

Za samotnou spotřební elektroniku utratí evropští spotřebitelé letos podle GfK zhruba o 11 procent méně. Vedle celkového ekonomického ovzduší je jedním z hlavních důvodů i negativní trend v obratu televizorů s plochými obrazovkami, které byly dříve klíčovým pilířem růstu. Tento vývoj je důsledkem rapidního propadu v průměrných cenách, jehož vliv převažuje nad současným nárůstem prodeje. Ani povzbudivý tříciferný růst u přehrávačů Blu-ray nestačí vyvážit klesající obrat televizorů.

Televizory zůstávají stejně jako v předchozích letech i nadále jedním z klíčových nositelů růstu co do počtu prodaných jednotek. Poptávka se zvýšila o čtvrtinu, v závislosti na neustálém tlaku na ceny se však obrat snížil o sedm procent. Zatímco klasické televizory (CRT) nehrají nyní již téměř žádnou roli, na plazmové televizory se vydává jedno euro z každých osmi. LCD televizorům patří 88procentní podíl na obratu. Popularita Full HD televizorů se neustále zvyšuje, nyní představují 49 procent prodeje LCD televizorů a 23 procent prodeje plazmových televizorů.

Význam evropského trhu s DVD přehrávači a rekordéry se neustále zmenšuje. V první polovině roku počet prodaných kusů poklesl o 13 procent a tržby se propadly o celých 20 procent.

V prvním pololetí tohoto roku poptávka po Hi-fi systémech a domácích kinech poklesla v Evropě o 11 procent, a to jak v rámci objemu, tak i v tržbách. Také trh s přenosnými audio přístroji zaznamenal pokles prodeje. V první polovině roku se počet prodaných jednotek snížil o 11 procent a tržby se propadly o 16 procent. Tato situace může prý být připsána na vrub určité nasycenosti evropského trhu s MP3 a MP4 přístroji.

Trh s autoelektronikou trpí současnou ekonomickou situací. Obrat v prodeji autorádií, navigačních systémů a multimediálních zřízení se v první polovině letoška meziročně propadl o čtvrtinu. Objem prodeje přenosných navigačních systémů poklesl o devět procent a průměrná cena se snížila o pětinu na 163 eur (asi 4100 Kč). Ztlumit značný tlak na ceny napomohly do určité míry atraktivní funkce, jako je například 3D grafika, realistická vizualizace křižovatek a aktuální dopravní informace.

Poptávka po optických paměťových médiích (prázdné CD a DVD) prudce klesá s tím, jak alternativní paměťové produkty zaplavují trh, jako například HDD rekordéry, streamingové produkty, video a hudební spotřebiče s Bluetooth nebo USB připojením či přímým připojením k MP3/MP4 přehrávačům. V první polovině letošního roku poklesl prodej prázdných DVD v Evropě o 12 procent, zatímco prodej prázdných CD se propadl o pětinu.

Současně se zvýšil prodej USB flash disků a flash paměťových karet, a to v prvním případě o 33 procent a ve druhém o 13 procent. Zatímco druhá polovina roku loňska se vyznačovala prudkým propadem cen a naopak vzrůstem paměťové kapacity, v první polovině letošního roku se situace poněkud stabilizovala.

GfK Group je poskytovatelem informací pro rozhodování o tržních strategiích firem působících v průmyslu, maloobchodu, službách a médiích.Jako celosvětově čtvrtá největší společnost provádějící marketingový výzkum působí ve více než 100 zemích s více než 10.000 zaměstnanci.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK