Zvýšení spotřební daně o jednu korunu, které dnes v rámci vládního úsporného rozpočtového balíčku schválila Poslanecká sněmovna, však tyto rozdíly více méně zahladí. Spotřební daň na litr motorové nafty v tuzemsku v současnosti činí 9,95 koruny, u benzinu je o 1,89 koruny vyšší. Daňový rozdíl mezi ČR a okolními státy se po úpravě udrží jen u benzinu ve srovnání s Německem, kde je zdanění na úrovni 16,90 koruny na litr druhé nejvyšší v Evropské unii.
Úspory při tankování promýšlejí hlavně tranzitní kamionoví přepravci, kteří čerpají naftu. Možnému zdražení v Česku se však mohou snadno vyhnout. "Kamiony mají nádrže na zhruba 1200 litrů nafty, což jim vystačí na cestu do Španělska a zpátky, natankovat tak mohou kdekoliv," uvedl už dříve Martin Vohánka z distribuční firmy WAG Minerální paliva.
Rozdíly ve spotřební dani ovšem neodpovídají přesně rozdílům v ceně paliva, ty jsou zpravidla těsnější. Z posledních zveřejněných údajů německého ústředního autoklubu ADAC vyplývá, že nafta byla v Německu proti ČR dražší o zhruba 90 haléřů, benzin pak o více než čtyři koruny. Ceny pohonných hmot na Slovensku byly vyšší o zhruba korunu a půl.
Navýšení spotřební daně o korunu zároveň s růstem daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod tak může ceny pohonných hmot v Česku a sousedních státech přiblížit. To bude podle předsedy představenstva Sdružení čerpacích stanic ČR Ivana Indráčka znamenat útlum pro čerpací stanice v příhraničí.
"Zkušenost z loňského roku, z období mimořádně silné koruny, říká, že pokud se výše spotřebních daní v Česku příliš přiblíží k hodnotě vybírané za hranicí, zájem zákazníků o tankovaní v Česku logicky ustává," řekl Indráček. Loni se tento pokles zájmu podle něj podepsal na snížení prodejů příhraničních pump o 30 až 50 procent.
Nejvyšší daň na benzin uvalili v Nizozemsku, a to asi 17,6 koruny za litr. Mezi vysoce zdaněné státy v případě benzinu patří také Belgie, Finsko a Francie. Nejnižší zdanění benzinu je u nejnovějších členů EU - Bulharska a Rumunska. Ti zatím nesplňují minimální hranici spotřební daně na úrovni 0,359 eura (zhruba devět korun) za litr bezolovnatého benzinu, kterou se unie snaží zabránit takzvané tankovací turistice.
Nafta podléhá největšímu daňovému zatížení ve Velké Británii (zhruba 15 korun za litr). Zde je však toto opatření částečně kompenzováno nižší daní z přidané hodnoty, kterou státy vybírají také z pohonných hmot. DPH se v zemích Evropské unie pohybuje mezi 15 až 25 procenty. Druhé nejvyšší zdanění na úrovni 12 korun za litr nafty zavedly Německo a Slovensko. Nejmenší daňové zatížení mezi šesti až sedmi korunami platí na Kypru, v Rumunsku a v Polsku.