Lidl hodlá v Česku dál expandovat, plánuje desítky prodejen

01.10.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 1. října (ČTK) - Společnost Lidl, která v Česku provozuje více než 200 diskontních prodejen, chce na tuzemském trhu dál expandovat a v následujících letech plánuje otevřít až desítky nových obchodů. ČTK to dnes řekl jednatel společnosti Lidl ČR Vít Pravda. Obliba diskontních prodejen v Česku v posledních letech roste a letos na jaře je při nákupu potravin preferovala již takřka čtvrtina domácností. Diskontní prodejny díky tomu předstihly supermarkety.

Společnost Lidl do Česka vstoupila v roce 2003 a každý rok v průměru otevírá více než 20 prodejen. "Do budoucna chceme v expanzi pokračovat stejným tempem. Nezáleží ale jenom na našich plánech na papíře. Záleží i na tom, jak se bude dlouhodobě vyvíjet kupní síla v ČR. Pokud poroste, tak bude pokračovat i expanze," uvedl Pravda.

Český trh navzdory mohutné expanzi obchodních řetězců v uplynulých letech podle Pravdy stále nabízí vhodné lokality pro otevírání nových prodejen. "Saturace trhu v dlouhodobém horizontu neexistuje, protože trh a kupní síla obyvatel se stále vyvíjí," podotkl Pravda.

Obchodní řetězce v Česku již mají zpravidla obsazena velká města a nyní se podle odborníků budou stále častěji zaměřovat na menší sídelní útvary s 5000 až 30.000 obyvateli. "V menších městech, kde se třeba před deseti lety nevyplatilo prodejnu otevřít, to dnes už nemusí platit a za pět či deset let už vůbec," podotkl Pravda.

Expandovat na tuzemském trhu hodlá také konkurenční síť diskontních prodejen Penny Market, která do tří až pěti let chce v Česku postavit 100 nových obchodů. V ČR nyní funguje přes 300 diskontních prodejen Penny a nové prodejny mají být i ve městech, která mají méně než 10.000 obyvatel

Podle Pravdy je klíčové, zda v uvažovaném městě či obci mají lidé dostatečnou kupní sílu, která zaručí návratnost investice do nové prodejny. "V Německu, kde Lidl působí zhruba 40 let, stále ještě otevírá ročně více než 100 prodejen. Je to dáno tím, že v některých regionech jsou nové pracovní příležitosti a tedy i příležitost nabídnout lidem potraviny a spotřební zboží," uvedl.

Zatímco některé obchodní řetězce v Česku do malých měst míří s novými formáty prodejen, jejichž plocha je přizpůsobena menšímu počtu obyvatel, tak Lidl nic podobného v plánu nemá a nadále hodlá stavět stejné obchody. "Je to klíč k našemu úspěchu, protože je to jednodušší pro klienta, který se v prodejně lépe orientuje, a z logistických důvodů i pro nás," uvedl Pravda.

Diskontní řetězec Lidl patří spolu s hypermarkety Kaufland do německé maloobchodní skupiny Schwarz. Svých více než 200 prodejen Lidl v Česku provozuje po celé republice. S loňskými odhadovanými tržbami 17,5 miliardy korun Lidl obsadil mezi tuzemskými diskontními řetězci druhé místo za společností Penny Market, jejíž tržby činily 20 miliard korun.

Na začátku června bylo v Česku 587 diskontních prodejen, 558 supermarketů a 246 hypermarketů. Letos na jaře nákupní preference diskontů v oblasti potravin podle údajů společnosti Incoma GfK činily 23 procent, u hypermarketů dosáhly 43 procent a supermarketů byly 16 procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK