Propad výroby firemních letadel podle expertů ustává

01.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


New York 1. listopadu (ČTK) - Výroba letadel pro soukromé a firemní účely zaznamenala kvůli dopadům hospodářské krize prudký pokles a výrazně nižší jsou i ceny, ve většině případů o desítky procent. Podle expertů se ale situace v odvětví poslední dobou začíná zlepšovat, a to především díky postupnému růstu poptávky v některých evropských zemích a v Číně.

"Doufáme, že už jsme narazili na dno, ale jeden nikdy neví," řekl listu Financial Times prezident a výkonný ředitel Asociace výrobců letadel (Gama) Pete Bunce. "Z (ekonomických) indikátorů ten pocit máme, ale vždy existuje riziko, že ekonomika by mohla stagnovat nebo se objeví nějaká další, sekundární krize," řekl. Zhruba stejně situaci hodnotí i zástupci dalších uskupení v tomto odvětví.

V roce 2007 prodej soukromých letadel přesáhl 1000 kusů, což byl rekord. Růst pokračoval i v roce následujícím, kdy výrobci dokončovali nevyřízené zakázky z minulosti. Průzkum americké společnosti Honeywell z poloviny října nicméně uvádí, že v letošním roce prodej klesne na 750 až 800 kusů a příští rok pravděpodobně až na 700 kusů.

Honeywell ještě loni předpovídal, že v období 2008 až 2018 se v celém světě prodá na 17.000 nových soukromých letadel v ceně asi 300 miliard dolarů (zhruba 5,36 bilionu Kč). V letošním výhledu už ale Honeywell předpokládá, že v letech 2009 až 2019 se v celém světě prodá 11.000 nových soukromých letadel v ceně kolem 200 miliard dolarů (asi 3,58 bilionu Kč).

"Dál už neklesáme. To ale není totéž, co oživení," řekl viceprezident konzultační společnosti Teal Group Richard Aboulafia. Nepříznivá situace a nejisté vyhlídky jsou ale pochopitelné. Odvětví totiž do roku 2008 procházelo vytrvalým růstem a dostalo se na rekordní hodnoty z hlediska objemu zakázek. Poptávka po soukromých letadlech totiž roste úměrně tomu, jak se daří akciovým trhů. A ty zhruba do konce roku 2007 několik let rostly.

Situace v odvětví se prudce změnila s nástupem finanční a hospodářské krize na přelomu let 2007 a 2008. Odvětví se tak během velmi krátkého období posunulo ze stavu rekordní poptávky do stavu hluboké krize.

Na trhu letadel pro firemní účely působí několik firem, které vyrábějí letadla několika velikostních kategorií. Za malý letoun Learjet 45/45XR se podle údajů švýcarské banky UBS ještě v září 2008 v průměru platilo 6,3 milionu dolarů (asi 113 milionů Kč), letos v září už výrobci za stejné letadlo stačilo pouze 4,9 milionu USD (asi 87,6 milionu Kč).

Ještě výraznější cenový propad lze vidět u většího stroje Gulfstream V/G500, který se loni v září prodával za zhruba 42 milionů dolarů (asi 751 milionů Kč). Letos v září průměrná cena činila asi 25,4 milionu dolarů (zhruba 454,2 milionu Kč), což je meziroční pokles asi 40 procent a úspora skoro 300 milionů korun.

V letošním roce statistiky ukazovaly, že narůstá počet neprodaných soukromých letadel z druhé ruky. To svědčí o tom, že někteří podnikatelé či firmy se letadel zbavovali, ale noví zájemci se neobjevovali, respektive jich bylo málo. I tento faktor tak přispěl k celkovému poklesu cen nových letadel. V poslední době už se ale zásoba neprodaných bazarových letadel prý nezvyšuje.

Ke zlepšení situace teď přispívá i to, že odeznívá negativní publicita kolem toho, aby firmy soukromé tryskáče vůbec vlastnily. V době krize bylo totiž vděčným tématem, že firmy plýtvají, když mají vlastní letadla. Přesto se nedá říci, že navzdory zlepšení se situace odvětví vrací k normálu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK