Hodnota výroby vánočních potřeb loni v ČR klesla na 210 mil. Kč

03.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. listopadu (ČTK) - Hodnota produkce vánočních výrobků v Česku byla loni podle nejnovějších čísel Českého statistického úřadu o 60 procent nižší než v roce 2000, kdy nastal po "sametové revoluci" její vrchol. Loni tuzemské firmy vyrobily potřeby pro Vánoce a další slavnostní příležitosti v hodnotě 210 milionů korun. V roce 2000 činila hodnota výroby více než půl miliardy korun.

Výrobce vánočních ozdob trápí nejen asijská konkurence, ale například také změny ve vkusu spotřebitelů. Hospodářská krize nelehkou situaci jen umocnila, vyplývá z dnešního zjištění ČTK mezi oslovenými producenty vánočního zboží.

"Pokles je nejenom výsledkem cenově agresivní čínské konkurence, ale i obecně nižšímu zájmu o skleněné ozdoby, které jsou čím dál tím více nahrazovány výrobky z jiných materiálů - umělé pryskyřice, dřeva, papíru slámy a tak dále, ať už jsou čínské nebo ne," řekl ČTK jednatel společnosti Ornex z Jablonce nad Nisou Zdeněk Thorovský.

Ekonomická recese srazila výrobcům ozdob hlavně vývoz. Například vsetínskému výrobnímu družstvu Irisa klesl letošní objem exportních zakázek meziročně přibližně o třetinu, sdělil vedoucí závodu Jaroslav Trtík. Družstvo se ale snaží nahradit výpadek vývozu výrobou pro tuzemský trh, kterou naopak zvýšilo o 15 procent.

Cenám čínských vánočních ozdob podle výrobce keramiky a dekorativního skla Tomáše Boháče z Trutnovska "nelze konkurovat". Jeho firma tak musela již dříve produkci ozdob a vánočního skla zastavit a soustředit se na jinou výrobu. "V současné chvíli vyrábíme vánoční ozdoby pouze na konkrétní zakázky," uvedl podnikatel.

Firmy na dlouhodobý pokles výroby často reagovaly propouštěním a škrtáním nákladů. Například společnost Centroflor z Velkého Šenova na Děčínsku zaměstnávala v roce 2000 ve výrobě dekoračních a ozdobných předmětů v hlavním pracovním poměru kolem 150 pracovníků. Nyní je to zhruba jen deset lidí, uvedl jednatel firmy Miroslav Vojta.

Mnohé výrobce také zasáhlo letošní ukončení výroby bižuterie v jablonecké společnosti Jablonex Group, pro kterou mnozí z nich působili jako dodavatelé. Skupina patřila k největším výrobcům bižuterie na světě. Zaměřovala se na výrobu sklářské suroviny, bižuterních polotovarů, zejména perlí, a hotové bižuterie.

Potíže se nevyhnuly ani podnikatelům, kteří zvláště pro firemní sektor nabízejí profesionální zabalení vánočních dárků. "Co se týká tržeb a odbytu, byl velký úbytek znát už před loňskými Vánocemi. I letos je znát, že se na nás obrací méně firem než v předchozích letech. Balení dárků se považuje za nadstandard a v této oblasti začnou firmy šetřit nejdříve," řekla ČTK majitelka společnosti Ozdobné balení dárků Radka Křivánková. Od podniků se prý počet zakázek snížil až o polovinu.

Některé firmy se snaží najít východisko z nelehké situace ve využití cestovního ruchu. Tradiční výrobce skleněných vánočních ozdob Rautis z Poniklé na Semilsku už několik let nabízí návštěvníkům prohlídky sklárny, kde předvádí unikátní výrobu foukaných perlí a ozdob z nich. Návštěvníci mají také možnost si ozdoby v malé dílně sami vyrobit. Loni si Rautis prohlédlo 4200 turistů. Letos už jich do konce prázdnin bylo přes 4340. Zatímco v minulosti byl cestovní ruch pro podnik jenom doplňkem, letos se bude na tržbách podílet zhruba ze čtvrtiny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK