Odbory v Hyundai nemají tak silnou pozici, jako ve Škodě Auto

07.12.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Nošovice (Frýdecko-Místecko) 7. prosince (ČTK) - Odborová organizace v nošovické automobilce Hyundai nemá zdaleka tak silnou pozici, jako mají odbory v největší tuzemské automobilové firmě Škoda Auto. Zatímco v Hyundai byla ještě do minulého týdne v odborech asi pětina zaměstnanců, ve Škodě Auto jsou to více než tři čtvrtiny. Odbory v kolínské TPCA evidují také pětinu zaměstnanců firmy. Ve srovnání platů podle odborářů Hyundai zaostává za dalšími automobilkami v Česku.

Průměrná dělnická mzda ve Škodě Auto podle mluvčího firmy Jaroslava Černého v současné době přesahuje 25.000 korun. Mluvčí Hyundai Petr Vaněk nechtěl průměrnou mzdu dělníků v jejich společnosti zveřejnit. "Lituji, ale údaje o průměrných platech nesdělujeme," uvedl Vaněk. Podle nošovických odborářů jsou jejich platy ve srovnání s dalšími velkými automobilkami v Česku určitě nižší. "Například většina operátorů u linek u nás pobírá do 17.000 korun hrubého bez příplatků," řekl ČTK zástupce odborů Zdeněk Ševčík.

V kolínské automobilce TPCA se podle předsedkyně základní odborové organizace Ludmily Kodlové základní průměrný dělnický plat bez příplatků pohybuje kolem 20.000 korun.

Ze 2000 zaměstnanců Hyundai bylo v odborech ještě do minulého týdne, kdy v automobilce vypukly problémy a lidé spontánně přerušili práci, 350 lidí. Od zahájení protestů proti neustálým přesčasům a špatným pracovním podmínkám ale počet přihlášek do odborů výrazně narůstá. "Lidé teď po nás chtějí nové přihlášky," řekl ČTK hospodář odborů Štefan Janík.

Podle první kolektivní smlouvy, kterou odbory s vedením Hyundai podepsaly letos v květnu, je ve firmě limit pro přesčasy osm hodin týdně. Celkový limit je 150 hodin na zaměstnance za rok. Vedení automobilky tak současným častým nařizováním přesčasů kolektivní smlouvu zřejmě neporušuje. Zaměstnanci si mají za odpracovaný přesčas možnost vybrat buď náhradní volno, nebo po dohodě s vedoucím získat příplatek 25 procent průměrného výdělku.

Ve Škodovce je pozice odborové organizace Kovo silná již řadu let. V závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí má dohromady podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka zhruba 19.000 členů, celkem firma zaměstnává asi 26.500 lidí. Z toho jsou ale asi 2000 agenturní zaměstnanci. V kolínské automobilce TPCA je z 3500 zaměstnanců v odborech téměř 700 lidí.

Odbory ve Škodě letos na podzim s vedením firmy uzavřely dohodu o pracovní době, jejíž součástí je i zavedení takzvaných časových kont pracovní doby. Pro zaměstnance to znamená, že mohou zůstat doma bez zásadních dopadů na mzdu, pokud pro ně nebude práce. Na kontě jim vznikne jakési minus, které si mohou umazat odpracováním plusových směn, které by Škoda organizovala v případě zvýšení odbytu nejspíše v noci z pátku na sobotu a v sobotu dopoledne. Konta by měla být omezena 120 odpracovanými hodinami do minusové i do plusové položky, dohoda má platit jeden rok.

Předsedkyně základní odborové organizace TPCA Ludmila Kodlová ČTK řekla, že s přesčasovými hodinami problémy nemají.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK