Sarkozy promluví s šéfy Renaultu o výrobě nového Clia v Turecku

13.01.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Paříž 13. ledna (ČTK) - Francouzský prezident Nicolas Sarkozy si pozval šéfy automobilky Renault k pohovoru o místě výroby nové verze populárního modelu Clio. Vláda se obává, že připravovaný vůz Clio 4 se bude vyrábět místo Francie v Turecku a kabinet to chce překazit, řekl dnes ministr průmyslu Christian Estrosi. Podle informovaných zdrojů se má schůzka uskutečnit v sobotu.

Estrosi po setkání s manažery Renaultu řekl, že schůzka vedená Sarkozym bude chtít najít nový modus vivendi mezi firmou a státem, který v ní má 15 procent akcií. "Chci prohlásit velmi zřetelně - nebudeme nijak nakloněni tomu, aby se Clio 4 vyrábělo hlavně v Turecku. Ze schůzky vzejde rozhodnutí, které jim prezident republiky jako akcionář Renaultu uloží provést," řekl Estrosi.

Schůzky se podle zdroje agentury Reuters mají kromě Sarkozyho účastnit Estrosi a prezidentův poradce pro sociální věci Raymond Soubie. Za automobilku na ni přijde její generální ředitel Carlos Ghosn a provozní ředitel Patrick Pelata.

Estrosi po dnešní schůzce s Pelatou a dalšími manažery firmy řekl, že získal příslib, že Renault nebude rušit pracovní místa v domácím závodě ve Flins, kde se vyrábí starší model Clia. Současná verze vozu se z většiny produkuje mimo Francii včetně Turecka.

Renault v posledních letech přesunoval výrobu řady levných menších modelů do zemí s levnější pracovní silou a nižšími daněmi a výrobními náklady. Paříž dlouho usilovala o vliv na rozhodnutí Renaultu týkajících se domácích pracovních míst a podařilo se jí to až s pomocí finanční krize a hospodářské recese. Renault loni v únoru v rámci podpory v krizi získal od vlády nízkoúročený úvěr tři miliardy eur a za to slíbil, že po dobu jeho trvání neuzavře doma žádnou továrnu.

Podobná omezení uvalila vláda pomocí úvěrové páky i na zcela soukromou automobilku PSA Peugeot Citroën, která vyrábí vozy i v Čechách společně s japonskou Toyotou. Sarkozy se dokonce předtím snažil prosadit, aby společnost stáhla výrobu svých aut z Kolína zpět do Francie.

Pelata k budoucímu modelu Clia řekl, že Renault zvažuje jeho produkci buď na závodě v Turecku, nebo ve Flins, anebo na obou místech zároveň. Žádné rozhodnutí podle něj ještě nepadlo. Firma v úterý prohlásila, že musí zajistit, aby se Clio v zájmu konkurenceschopnosti vyrábělo co nejekonomičtěji.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK