Ve Škodě Auto začalo vyjednávání o kolektivní smlouvě

02.02.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Mladá Boleslav 2. února (ČTK) - V mladoboleslavské automobilce Škoda Auto začalo dnes první kolo jednání o nové kolektivní smlouvě. Nejsledovanějším bodem vyjednávání, které je předběžně plánováno až do konce března, bude výše platů. Odboráři již dříve dali najevo, že jejich požadavky letos nebudou tak vysoké, jako v minulých letech. Firma se zatím k jednání nechce vyjadřovat, vyjádření odborů ČTK zjišťuje.

"Mohu pouze potvrdit, že jednání začalo. Domnívám se ovšem, že se k němu nebudeme vyjadřovat, dokud nebude skončeno," řekl dnes ČTK mluvčí firmy Jaroslav Černý.

"Podmínkou je, že nechceme měnit obecně mzdový systém, nechceme tedy přijít o žádné složky mzdy," uvedl v týdeníku Škodovácký odborář předseda odborů Jaroslav Povšík. Podle něj se odboráři zaměří zejména na vyjednávání o tarifu. Zvýšení DPH a dopad úsporných balíčků prý zvýší náklady zaměstnanců na život a promítnou se do růstu inflace. "Měli bychom se dostat k růstu reálného tarifu," podotkl Povšík.

Loni začínali odboráři vyjednávání s požadavkem desetiprocentního růstu, letos to zřejmě bude méně. "Využijeme všechny znalosti a zkušenosti, abychom dosáhli co nejlepšího výsledku. Je třeba mít ale na paměti, že rok 2010 bude hospodářsky špatný," uvedl Povšík. Podle něj firma prý zejména díky Číně prodává stále více aut, zisk ovšem dramaticky klesá.

Tarif tvoří přibližně 70 procent platu zaměstnance automobilky. Firma se proto snaží jeho podíl na platu snížit a naopak do mzdy více promítnout například hospodářské výsledky společnosti. Za ty pak zaměstnanci dostávají odpovídající bonus. Škoda sice ještě nezveřejnila hospodářské výsledky za loňský rok, ale podle vyjádření Povšíka o dramatickém poklesu zisku, bude letos i tento bonus nižší.

Škodovka na začátku roku prochází obtížným obdobím, po vypršení šrotovacích prémií v řadě evropských zemí klesl zájem například o fabie. Tento model se proto společně s roomsterem vyrábí od ledna jen čtyři dny v týdnu.

Jedno z nejbouřlivějších vyjednávání zažila největší česká automobilka před třemi roky. Odboráři tenkrát dokonce k prosazení svých požadavků použili několikahodinovou stávku.

Škoda Auto zaměstnává kolem 24.000 lidí, letos plánuje propustit přes 2000 převážně agenturních pracovníků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK