Nay bude pokračovat v expanzi, v plánu má dalších pět prodejen

03.02.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. února (ČTK) - Největší slovenský řetězec s elektronikou Nay, který na konci roku 2008 vstoupil na tuzemský trh a otevřel první dvě prodejny v Olomouci a Třebíči, letos po roční pauze vynucené hospodářskou krizí hodlá pokračovat v expanzi a plánuje otevřít až pět prodejen. ČTK to na pražské konferenci o maloobchodu Retail Summit řekl ředitel společnosti Nay CZ Petr Neuvirt.

"Máme připravených zhruba pět projektů, nicméně bude záležet, jak se budou vyvíjet developerské projekty," uvedl Neuvirt, podle kterého firma Nay CZ musela loni připravené projekty posunout na letošek, protože krize oddálila stavbu některých obchodních center. "Projekty máme připravené, nyní nám ale musí pomoci developeři, které ovlivnit nemůžeme," podotkl.

Neuvirt neupřesnil, do kterých měst má Nay nyní namířeno. "Nabízí se ekonomicky nejsilnější regiony. Jsou tu aglomerace, které v tuto chvíli ještě nejsou úplně vytěžené. To je všechno, co zatím mohu říct," uvedl Neuvirt, podle kterého navzdory předchozí expanzi ostatních řetězců prodejen se spotřební elektronikou je na českém trhu stále prostor pro nové hráče.

Neuvirt zároveň připustil, že zvažovanou variantou může být i převzetí některých stávajících obchodníků. "V tuto chvíli bych to ale nechtěl komentovat," podotkl Neuvirt. Britský list Daily Telegraph loni na jaře uvedl, že tamní maloobchodní prodejce elektroniky DSG International se chystá prodat české obchody Electro World právě společnosti Nay. Vedení DSG International ale v květnu oznámilo, že firma si prodejny Electro World v Česku ponechá.

Řetězec Nay podle Neuvirta uvažuje o tom, že v Česku zavede také internetový obchod, který provozuje na Slovensku. "Internetový obchod je věc, kterou se zabýváme a věnujeme ji pozornost," prohlásil Neuvirt.

Společnost Nay na Slovensku provozuje 24 prodejen se spotřební elektronikou a její tržní podíl činí zhruba 26 procent. V roce 2008 slovenské prodejny Nay vykázaly obrat 230 milionů eur (necelých šest miliard korun).

Šesti největším tuzemským řetězcům prodejen se spotřební elektronikou předloni podle údajů společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod vzrostly odhadované tržby meziročně o 1,9 miliardy korun na rekordních 28 miliard korun. Tempo růstu jejich tržeb se ale zpomalilo, jelikož v roce 2007 se tržby šestice elektroprodejců zvýšily o 3,8 miliardy korun.

První místo mezi elektroprodejci předloni patřilo s tržbami 6,8 miliardy korun společnosti HP Tronic, která stojí za sítí 36 prodejen Proton. Druhou pozici obsadila s tržbami 5,8 miliardy firma Fast ČR, pod níž patří 47 obchodů Planeo. O třetí a čtvrté místo se s odhadovanými tržbami 4,3 miliardy korun dělilo 17 prodejen Electro World a 29 obchodů Datart. Na pátém místě skončilo 21 prodejen K+B Elektro Expert (tržby 3,5 miliardy korun) a šestá pozice připadla 55 obchodům Okay (3,3 miliardy korun).

Češi nyní kvůli hospodářské krizi méně nakupují technické spotřební zboží. Tržby z prodeje technického spotřebního zboží od loňského ledna do září podle údajů GfK se meziročně snížily o zhruba devět procent na 47 miliard korun. Ve třetím čtvrtletí pak bylo tempo jejich poklesu ještě výraznější a činilo 12 procent. Češi kvůli krizi letos omezili nákupy, přičemž ceny spotřební elektroniky podle obchodníků zároveň výrazně klesly.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK