Ministerstva a samosprávy se shodují na řešení a trasování R55

30.03.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Uherské Hradiště 30. března (ČTK) - Představitelé ministerstev životního prostředí a dopravy, Zlínského a Jihomoravského kraje a starostové dvou desítek měst a obcí z regionů se dnes shodli na trase sporného úseku komunikace R55 přes ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví. Hejtmanství a obce však vyjádřily obavu z vysokých nákladů pohybujících se kolem 13 miliard korun, které vedení silnice ve dvou podzemních tunelech přinese.

"Jde o investici státu, my respektujeme dohodu těchto dvou rezortů (ministerstev) ... Zatížení obcí a měst stávající dopravou je natolik zásadní a závažné, že tuto dohodu akceptujeme, byť je o cosi dražší," řekl po jednání novinářům hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák (ČSSD). Dodal, že k realizaci stavby ještě povede dlouhá cesta. Věří ale, že R55 bude hotová "v horizontu deseti let".

Rychlostní silnice R55 má vést od Olomouce přes Přerov a Hulín až na Břeclav, kde naváže na dálnici D2. Měla by ulevit nadměrnému zatížení obcí na nyní využívané silnici I/55 a umožnit lepší napojení Zlínského kraje na dálniční síť. V budoucnu by měla měřit 86 kilometrů. V současnosti už motoristům slouží dva krátké úseky, zhruba kilometrový u Olomouce a dálniční obchvat Otrokovic. Od roku 2008 se staví také asi 11 kilometrů dlouhý úsek od lokality Skalka v katastru Tlumačova do Hulína, dokončen by měl být letos na podzim.

Vyřešení trasy R55 bude mít dopad i na další stavby. "Pro nás je podstatné ještě to, že odejde společný dopis ministerstva dopravy i životního prostředí do Bruselu na Evropskou komisi, která na základě podnětů ekologických sdružení zpochybňovala přípravu jiné trasy silnice. Na tu již byly přislíbeny prostředky, ale objevila se pochybnost, že nemá návaznost na další silniční síť a financování bylo pozastaveno," uvedla náměstkyně hejtmana Jihomoravského kraje Anna Procházková (ODS).

Ministerstvo dopravy totiž předložilo projekt za více než 11 miliard korun, jehož cílem je přivést dálnici D1 až do Zlína. Jeho součástí je zmíněná stavba prvního úseku R55 Hulín - Skalka či například křižovatky u Hulína, kde by se v budoucnu měly na dálnici napojovat rychlostní komunikace R55 a R49, která má vést z Kroměřížska napříč Zlínským krajem až ke hranici se Slovenskem. "V tuto chvíli musíme vysvětlovat Evropské komisi, že toto spojení není nějak nahodilé nebo umělé, ale že chceme přivést dálnici do významného, krajského města," uvedl náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.

Dosavadní varianty trasy R55 přes ptačí oblast počítaly s vedením silnice na povrchu, v jednom případě měl komunikaci ukrývat plastový tubus. Nakonec zřejmě 10,7 kilometru dlouhý úsek povede ve dvou tunelech v podzemí. Mezi Bzeneckým tunelem o délce 6,8 kilometru a Rohateckým tunelem o délce 1,6 kilometru má být silnice v lokalitě Soboňky vedena na povrchu s protihlukovými stěnami. "Tato trasa je po minimálně dvě desetiletí dlouhém hledání definitivní," uvedl starosta Uherského Hradiště Libor Karásek.

Ačkoliv ministerstvo životního prostředí tuto možnost schválilo a nyní pokračuje posouzení jejího vlivu na životní prostředí, ekologové a ornitologové ani s touto variantou nesouhlasí a požadují, aby se nová rychlostní silnice z Přerova do Břeclavi vyhnula ptačí oblasti úplně. Navrhují alternativní trasu kolem Veselí nad Moravou, která je asi o sedm kilometrů delší.

Podle některých zástupců samosprávy se však argumentům ekologů mnohdy přikládá větší význam, než by zasluhovaly. "Je potřeba, aby živočišný druh člověk byl dán na stejnou úroveň jako ostatní živočišné druhy," poznamenal například uherskohradišťský starosta Karásek.

V ptačí oblasti Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví zaznamenali zoologové výskyt 240 druhů ptáků. Evropskou směrnicí o ptačích oblastech je chráněn čáp bílý, moták pochop, skřivan lesní, strakapoud jižní a prostřední a lelek lesní.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK