Heineken spustil v Brně novou linku na stáčení piva do PET lahví

13.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 13. dubna (ČTK) - Heineken dnes v pivovaru Starobrno spustil novou linku na stáčení piva do speciálních plastových lahví. Linka s vlastním vyfukovacím strojem za více než 100 milionů korun vyrobí v plném výkonu až 14.000 lahví za hodinu.

Heineken začal nabízet PET láhve s objemem 1,5 litru loni v dubnu, stáčel do nich Zlatopramen a Starobrno. Na konci minulého roku začal do PET lahví, ale o objemu dva litry, stáčet také pivo Velký Březňák. Za necelý rok od uvedení se na českém trhu podařilo v plastových obalech prodat již téměř 300.000 hektolitrů všech tří pivních značek.

Linku nyní čeká až do konce dubna zkušební provoz, na který v květnu navážou výkonové zkoušky. Podle manažera pivovaru Starobrno Tomáše Pluháčka se při rozjezdu počítá s nonstop provozem. V plném výkonu má linka vyrábět až 14.000 lahví o objemu 1,5 litru za hodinu. Starobrno bude nadále piva stáčet také do tradičních skleněných lahví a nerezových sudů.

"Nová linka se nachází na místě bývalé stáčírny skleněných lahví, která již dříve dosloužila. Díky tomu nebyly nutné větší stavební úpravy, instalace postupovala rychle a trvala zhruba měsíc," řekl Pluháček.

Plastové láhve na pivo se od běžných PET lahví liší - podle Heinekenu mají desetinásobně vyšší ochranu proti průniku kyslíku a dvakrát vyšší trvanlivost obsahu. Jsou také odolnější vůči protržení a udržují lépe teplotu.

Přestože velká část tuzemských pivařů zůstává k pivu balenému v umělohmotných láhvích skeptická, rostou prodeje piva v PET obalech obrovským tempem. Pivovarníci do nich plní především levnější značky piva. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven koupili zákazníci v loňském roce 45 krát více piva v PET láhvích než předloni, podíl v umělé hmotě baleného nápoje tak na domácím trhu dosáhl 1,2 procenta, zatímco předloni byl prakticky nulový.

Podle výkonného ředitele pivovarnického svazu Jana Veselého patří PET obalům budoucnost. Zvláště v případě, že budou PET láhve vratné a sníží se jejich cena, nyní stále výrazně vyšší než u láhví ze skla. Dá se prý očekávat, že postupně vytlačí sklo.

Češi jsou společně s Iry v Evropě výjimkou a stále preferují točené pivo před baleným, i když se rozdíl mezi podílem čepovaného a láhvového dlouhodobě zmenšuje. Výrazně menší oblibě než v zahraničí se u konzervativních českých pivovarů těší plechovkové pivo. Jeho podíl dosahuje necelá tři procenta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK