ZenithOptimedia: Podíl internetu na reklamě roste

02.07.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 2. července (ČTK) - Největší nárůst výdajů do reklamy zaznamenává v České republice i ve světě v posledních letech internet, naopak u tiskových médiích nastal pokles. Podíly ostatních médií, tedy televize, rádií, venkovní reklamy a kinoreklamy, jsou relativně stabilní. Vyplývá to z odhadů celosvětové sítě mediálních agentur ZenithOptimedia. Odborníci ale takzvaná tradiční média neodepisují.

"Celkově je vidět, že v posledních třech letech dochází pravidelně meziročně k poklesu mediálních výdajů u tiskových médií. Jejich podíl na trhu se rok co rok snižuje zhruba o jeden až dva procentní body, a to zejména ve prospěch internetu," řekl ČTK ředitel ZenithOptimedia Praha Petr Majerik. U televize je podle něj patrný drobný nárůst podílu na trhu. Finanční krize přitáhla k obrazovkám více diváků, protože sledování televizních pořadů je méně nákladné než například návštěva restaurace nebo kina. Navíc díky digitalizaci stoupl počet tematických kanálů, což znamená pro diváky větší možnost výběru, dodal.

V ČR i ve světě kontinuálně roste internet, souhlasí ředitel agentury Big Partnership Media Jiří Lichý. Ve Velké Británii má podle něj internet vyšší investice než televize. V Česku také rostou investice do internetu a to nepřetržitě od svého počátku. Určité problémy podle něj zažívá televizní trh. Sledovanost velkých kanálů pomalu, ale dlouhodobě klesá. Naopak sledovanosti nových kanálů každý měsíc rostou. Tiskový trh čelí prý krizi celkem dobře. Nejslabší tituly skončily, nicméně i době krize se objevují nové tituly. Rozhlasový trh je velmi stabilní, pokles je jen o několik procent, podotkl.

Někteří lidé se mylně domnívají, že tradiční formy reklamy (televize, tisk, venkovní reklama, rádio) jsou na ústupu, uvedl ředitel komunikační agentury TBWA Radek Dráb. "Odmyslíme-li si však ekonomickou krizi z posledního asi 1,5 roku, která přinesla neplánované reklamní propady, tak třeba internet sice patří v marketingové komunikaci k nejrychleji rostoucímu mediu, nicméně význam tradičních médií je nezastupitelný a prognózy mediálních a poradenských agentur i v dalších letech počítají se zachováním nebo dokonce mírným růstem investic do reklamy v těchto klasických médiích," uvedl.

Agentury, které nejsou jednostranně zaměřené, se podle něj snaží jednotlivá média používat způsobem mediálně neutrálním, tedy tak, aby byla s ohledem na konkrétní účel použita ta nejlepší. Jednou to může třeba Facebook, jindy je lepší dominantně využít tradiční televizní reklamu.

Globální výdaje do reklamy - podíly na trhu v médiích v procentech: 2008 2009 2010 2011 2012 noviny 25,1 23,1 21,7 20,6 19,4 časopisy 11,6 10,3 9,6 9,1 8,6 televize 38,1 39,4 40,3 40,6 40,6 rozhlas 7,7 7,7 7,5 7,3 7,3 kino 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 venkovní reklama 6,6 6,5 6,5 6,5 6,5 internet 10,5 12,6 13,9 15,4 17,1

zdroj: ZenithOptimedia

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK