Franšízink letos v Česku vykázal rekordní růst

05.12.2011 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 5. prosince (ČTK) - Franšízink letos v Česku zaznamenal rekordní růst. Počet franšízových značek podnikajících na tuzemském trhu se meziročně zvýšil o 12 procent na 168 a množství franšízových poboček o 26 procent na 4366. Vyplývá to ze Zprávy o stavu franšízinku na českém trhu, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system franchise services. Franšíza funguje na principu, kdy zavedené firmy pronajímají za úplatu svoje značky a know-how ostatním podnikatelům.

"Letos přibylo nejvíce franšízových společností i poboček ve více než dvacetileté historii franšízinku v Česku," sdělila ČTK Lenka Nováková ze společnosti PROFIT system. Už více než polovinu franšízových společností tvoří české firmy, zatímco ještě loni měli převahu zahraniční investoři.

Odborníci odhadují, že tuzemský franšízový trh poroste i příští rok, kdy by se počet těchto sítí měl zvýšit na 200. "Podnikatelé stále častěji přemýšlí o podnikání založeném na známém a už prověřeném konceptu. Díky tomu se trh franšízinku rozvíjí několikrát rychleji než celé hospodářství ČR," uvedl ředitel PROFIT system Marek Halfar.

Zhruba 61 procent franšízového trhu tvoří služby a zbylých 39 procent obchod, tento poměr je prakticky neměnný od roku 2007. Gastronomie tvoří 16 procent trhu franšízinku, následují oděvy a obuv (14 procent), realitní služby (12 procent) a dvě kategorie krása a fitness a potraviny, na které připadá po osmi procentech trhu.

Největší nárůst počtu franšízových poboček byl letos v odvětví krása a fitness, oděvy a obuv a potraviny. "V těchto odvětvích překročil počet nových poboček 220. Důkazem vzestupu odvětví krása a zdraví je 21 nově otevřených poboček společnosti Svět zdraví, 19 provozoven fitness studia Expreska nebo 18 provozoven dietetické sítě Naturhouse," podotkla Nováková. Naopak počet franšízových poboček v gastronomii klesl o 159. "Vliv na to měla především hospodářská recese, kvůli které se lidé snaží více šetřit," dodala.

Podle údajů PROFIT system letos na tuzemském trhu funguje 93 českých franšízových firem. "Český trh franšízinku vstupuje do nové fáze, ve které začínají převažovat tuzemské firmy. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 procent," podotkl Halfar. Čím dál více českých franšízových společností se podle něj snaží se svými koncepty prosadit v zahraničí. Pobočky za hranicemi Česka má už 38 tuzemských společností, zatímco loni jich bylo 31. Nové zahraniční pobočky otevřely například společnosti BON BON, The PUB a Manufraktura.

Rok 2003 2007 2010 2011 2012* Počet franšízových značek 90 131 150 168 200

*-odhad

Zdroj: PROFIT system franchise services

Rok 2010 2011 2012* Počet franšízových poboček 3476 4366 5250

* - odhad

Zdroj: PROFIT system franchise services

Sektory

Počet franšízových značek podíl v pct

Gastronomie

27

16

Oděvy a obuv

23

14

Realitní služby

20

12

Krása a fitness

14

8

Potraviny

14

8

Kosmetika a zdraví

11

7

Bydlení a stavba

10

6

Maloobchod různé

10

6

Služby pro cestovní ruch

10

6

Vzdělávání

8

5

Obchodní služby (B2B)

5

3

Služby různé (B2C)

5

3

Automoto

5

3

Bankovní a finanční služby

4

2

Produkty pro děti

2

1

Celkem

168

100

Zdroj: PROFIT system franchise services

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK