Akcie AVG dnes debutují na burze v New Yorku, cena ale zklamala

02.02.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


New York 2. února (ČTK) - Český výrobce antivirových programů AVG Technologies prodal v primární nabídce (IPO) na newyorské burze osm milionů akcií, jejichž cenu podle zdrojů agentury Reuters stanovil na 16 dolarů za kus. To je na spodní hranici stanoveného pásma 16 až 18 dolarů. Cena tak celý podnik ohodnocuje na 870,1 milionu dolarů (asi 16,6 miliardy Kč). Akcie se začnou v 15:30 obchodovat pod symbolem 'AVG'.

Společnost AVG, která se zpočátku jmenovala Grisoft, na trhu konkuruje firmám jako je Symantec nebo McAfee. AVG uplatňuje obchodní model známý jako "freemium", což znamená, že své antivirové programy nabízí v základní verzi zdarma a platit si nechává až za prémiové a doplňkové služby. Značná část příjmů firmy pochází i z cílené reklamy a ze spolupráce s podniky Google nebo Yahoo.

V materiálech pro americkou burzovní komisi SEC firma uvedla, že prodá čtyři miliony akcií, zbytek na trhu nabídnou někteří akcionáři. Patří mezi ně například Intel Capital, Grisoft Holdings či společnost soukromého kapitálu TA Associates. Za osm milionů akcií, které se objeví na trhu, tak AVG získá zhruba 128 milionů dolarů (asi 2,4 miliardy Kč). Celkem by firma měla mít 53,8 milionu nesplacených akcií.

Podobně jako některé další české podniky má společnost AVG Technologies sídlo v Nizozemsku. Vstup na burzu firmě zorganizovala americká investiční banka Morgan Stanley & Co ve spolupráci s bankami J.P. Morgan Securities a Goldman Sachs & Co. Manažery emise byly i Allen & Company, Cowen a JMP Securities.

Firma za tři měsíce do 30. září 2011 vytvořila čistý zisk 13,8 milionu dolarů (asi 263,4 milionu Kč) při tržbách 71,2 milionu dolarů (zhruba 1,4 miliardy Kč). Meziročně se tak zisk zvýšil o 106 procent a tržby asi o 32 procent.

Společnost AVG Technologies vznikla v roce 1991, v současné době má více než 800 zaměstnanců. Kanceláře má v České republice, Velké Británii, Spojených státech, Německu, Francii a na Kypru. V oblasti Blízkého východu působí v Izraeli, pobočky má ale i v Pekingu a Hongkongu. Podnik má celkem přes 106 milionů zákazníků. V Česku zaměstnává zejména v Brně několik stovek lidí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK