C&W: Plány stavitelů na nákupní parky může hodně změnit stav trhu

14.03.2012 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. března (ČTK) - Stavitelé v letošním roce plánují dokončit v Česku zhruba 100.000 metrů čtverečních nákupních parků. V roce 2013 je v developerských plánech 190.000 čtverečních metrů obchodních parků. Projekty developerů a realita se ale kvůli útlumu trhu můžou nakonec výrazně lišit, řekl dnes na setkání s novináři Jiří Kristek, odborník na maloobchodní trh realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W).

"Bude zajímavé sledovat, jak velkou část ze svých plánů developeři letos uskuteční. A dozvíme se to poměrně brzy. Kdo totiž nezahájí výstavbu nejpozději v květnu, má jen malou šanci park do konce roku otevřít," uvedl Kristek. Osobně tipuje, že z plánů na příští rok se uskuteční zhruba polovina. Samotná výstavba nákupního parku trvá zhruba půl roku.

Další osud výstavby nákupních areálů závisí podle odborníka hlavně na tom, jestli do Česka přijdou noví obchodníci. "Signálů o příchodu nových hráčů ale zatím moc není," poznamenal expert C&W. Stávající obchody totiž už většinou mají sítě vybudované a další velkou expanzi neplánují. Velkou roli bude hrát také kondice zahraničních firem na jejich domácích trzích nebo vývoj spotřeby českých domácností.

Loni developerské firmy na tuzemském trhu dokončily zhruba 40.000 metrů čtverečních nákupních parků. Celkem bylo v ČR na konci roku 2011 asi 630.000 metrů čtverečních nákupních parků. Zhruba pět procent z této plochy postrádalo nájemce.

Nákupní park není totéž jako nákupní centrum. Park tvoří nejméně tři větší obchody, které mají společné parkoviště, ale oddělené vchody. Na rozdíl od obchodních center nemají nákupní parky společnou zastřešenou pasáž. Příkladem obchodní parku je komerční zóna v Praze na Černém Mostě nebo v Čestlicích.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK