"Materiál je v současnosti v meziresortním připomínkovém řízení. Do vlády jej budeme chtít předložit do konce října. Záleží pak na vládě, kdy bude bod nového mýtného systému po roce 2016 projednán," uvedl Novák. Ministerstvo dopravy žádnou z nabízených variant nedoporučilo, bude tak zcela na rozhodnutí vlády, zda se síť zpoplatněných silnic rozšíří a případně zda se do ní zařadí silnice druhé a třetí třídy.
S rozhodnutím o budoucí podobě mýtného systému je ale potřeba spěchat. Návrh variant řešení předkládá dopravní resort kvůli častým změnám na ministerském postu s ročním zpožděním. Kvůli předpokládané délce veřejné soutěže a velkého rizika odvolání neúspěšných uchazečů o mnohamiliardovou zakázku je podle odborníků nutné výběrové řízení vypsat nejpozději na konci příštího roku. Při pozdějším vyhlášení soutěže by hrozilo, že se ji nepodaří uzavřít včas, a bude nutné situaci řešit provizorně pomocí dodatků ke smlouvám, jak se to stalo i v roce 2006 s firmou Kapsch.
Časovému presu odpovídají i lhůty jednotlivých kroků, které mají podle ministerstva dopravy vést k vypsání výběrového řízení. Ještě do konce letošního roku chce vypsat výběrové řízení na projektového manažera, který dokumentaci k tendru připraví a zároveň vybrat pracovní skupinu, která bude na projekt dohlížet a postará se o rozvoj nového mýtného systému. Základní parametry zakázky na výběr nového poskytovatele mýtného by pak měly být hotové do poloviny příštího roku.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od začátku roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Do konce letošního roku by celková výše výběru mýtného od kamionů a autobusů měla dosáhnout 49 miliard korun. Nákladnost současného systému v minulosti kritizoval například Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), podle jehož kontroly se od zahájení provozu do roku 2011 na mýtném vybralo 31,3 miliardy korun, náklady na jeho výběr přitom dosáhly poloviny výnosů.
Jednotlivé navrhované varianty rozšíření mýtného systému:
a)bez dalšího rozšíření;
b)rozšíření o síť silnic I. třídy s vysokou efektivitou výběru mýta o rozsahu cca 1000 km;
c)rozšíření o celou síť silnic I. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;
d)rozšíření o celou síť silnic I. třídy, vybrané úseky silnic II. a III. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;
e)rozšíření o celou síť silnic I., II. a III. třídy a umožňující rozšíření na komunikace dalších tříd a kategorií;
Zdroj: ministerstvo dopravy