Trh s reklamou loni klesl o dvě procenta, hlavně kvůli televizi

17.01.2014 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 17. ledna (ČTK) - Tuzemský trh s reklamou loni mírně klesl. Bez zahrnutí rozhlasu, jehož srovnání není k dispozici, se trh meziročně snížil o dvě procenta. Velký vliv na tom má televizní reklama, která především kvůli změnám v obchodní politice skupiny Nova, propadla o téměř osm procent. Vyplývá to z aktuálních dat monitoringu inzerce v ceníkových cenách Admosphere. Z ostatních mediálních typů zaznamenal mírný pokles tisk, naopak růst vykázaly internet a venkovní reklama.

Stejně jako v předchozích letech byl podle Admosphere nejprogresivnější internet. Ceníková hodnota využitého bannerového reklamního prostoru, monitorovaného v projektu AdMonitoring, vzrostla meziročně téměř o pětinu na 6,5 miliardy korun. O téměř sedm procent meziročně vzrostla i souhrnná ceníková hodnota venkovní reklamy, takzvané out-of-home. Celkem tak loni zadavatelé reklamy vystavili ve všech kategoriích venkovní reklamy 4,27 miliardy korun podle ceníků.

Za stagnaci lze podle Admosphere označit vývoj v tisku, kde po dlouhodobém poklesu loni nastalo jen mírné snížení v řádu jednoho procenta z 17,65 miliardy na 17,46 miliardy korun.

Nejdramatičtější vývoj vykázal trh televizní reklamy. Poté, co televize Nova na začátku roku radikálně změnila svou obchodní politiku, řada klientů své rozpočty použila v jiných médiích a počáteční výpadek se již nahradit nepodařilo. Podle aktuálního odhadu srovnávajícího ceníkové ceny lze propad televizní reklamy vyčíslit na 2,3 miliardy korun při konečné hodnotě reklamního prostoru 27,8 miliardy korun.

Admosphere zatím neumožňuje meziroční srovnání u rádií, což je způsobeno loňským přechodem na nezávislý monitoring a jeho rozšíření i o data z regionálních rozhlasových kampaní. Podle těchto dat byla hodnota rozhlasové reklamy loni 5,85 miliardy korun.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, kterou monitoring Admosphere sleduje, nemusí odpovídat skutečným investicím zadavatelů do reklamy. Hodnota je stanovena na základě ceníkových cen konkrétních formátů reklamy a počtu takto uveřejněných reklamních sdělení.

Srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru v letech 2012 a 2013

Mediatyp 2012 2013 Nárůst/Pokles TV 30,118.949.000 Kč 27,804.864.000 Kč -7,7% Tisk 17,654.511.000 Kč 17,455451.000 Kč -1,1% Internet* 5,451.770.000 Kč 6,502.402.000 Kč 19,3% OOH 4,001.669.000 Kč 4,274.895.000 Kč 6,8% Rádio** 1,068.142.000 Kč 5,845.992.000 Kč N / A

Zdroj: Admosphere (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-MEDIARESEARCH)

Bez vlastní inzerce

*Internet zahrnuje pouze reklamu v rozsahu projektu AdMonitoring

**Admosphere od ledna 2013 přešla na nezávislý monitoring Rádia, v současné době je do monitoringu zařazeno 85 rozhlasových stanic

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK