Vyřízení škody snadno a rychle

04.05.2005 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Máte vytopený byt? Naboural vám někdo auto? Navštívili vás zloději? Nebo se vám přihodila jiná škoda na majetku, který byl řádně pojištěn? Co dělat, abyste tímto úskalím propluli co nejsnadněji?

Podle výsledků České asociace pojišťoven připadla v loňském roce téměř čtvrtina z celkového neživotního pojištění na pojištění majetku. Větší podíl ukrojilo už jen zákonem stanovené povinné ručení. Převedeme-li tyto výsledky do řeči čísel, pak na pojištění majetku plyne více než 16 miliard korun předepsaného pojistného. Důvod je prostý. Každý z nás vlastní nějaký majetek - ať už movitý nebo nemovitý. Jedním ze způsobů, jak jej nejlépe ochránit před nepřízní osudu či jinými negativními vlivy, je právě pojištění majetku.

Každý den, každou hodinu, každou sekundu se přihodí spousta neočekávaných, nemilých událostí. Nezvaná návštěva zlodějů, prasklé vodovodní potrubí či „pouhá“ dopravní nehoda jsou každodenní situace, které jsou o to tragičtější, týkají-li se našich blízkých či dokonce nás samotných. Pokud už se přihodí, nezbývá než čekat a doufat, že pojišťovna uzná a pokryje veškeré škody. To však v některých případech může trvat celé týdny a měsíce. Jak tyto nepříjemnosti vyřešit s co nejmenšími problémy? Důležité je nepanikařit a zachovat si chladnou hlavu. Pro rychlé a jednoduché vyřízení můžete hodně udělat sami.

Nepodceňujte přípravu
„Nejjednoduššího a nejrychlejšího vyšetření ze strany policie a vyplacení peněz od pojišťovny se dočkáte, budete-li schopni potvrdit existenci všech odcizených a poškozených předmětů a to, že náležely do vaší domácnosti. Ideální je doložení jejich hodnoty účtenkami, záručními listy nebo znaleckými posudky,“ říká Richard Kapsa z České pojišťovny. Ta také sestavila rádce, jak předejít průtahům v případě vzniku škodní události:

  • pořiďte dokumentační fotografie stavby a veškerého příslušenství
  • vyfoťte všechny místnosti své domácnosti a jejich zařízení
  • každý cenný předmět vyfotografujte zvlášť a poznamenejte si jeho rozměry (drobné cenné předměty vyfoťte také zvlášť, ale s přiloženým měřítkem)
  • k fotografii každého předmětu přiložte jeho účtenku, záruční list nebo znalecký posudek
  • fotografie s podrobným popisem pečlivě uložte na bezpečné místo, nejlépe mimo samotnou pojištěnou domácnost (např. k rodičům nebo jiným příbuzným)

Takto uschované doklady přispějí nejen k rychlejšímu a zdárnějšímu vyšetření případu policií, ale samozřejmě i k vyřízení pojistné události ze strany pojišťovny.

Zabraňte dalším následkům
V případě jakýchkoliv škod se snažte zabránit zhoršování následků, i když s tím budou spojené přiměřené finanční výdaje. Budou vám proplaceny v rámci pojistného plnění. Zničené věci nevyhazujte a pokuste se je uchovat do té doby, než si je likvidátor osobně prohlédne. Vzniklou škodu na majetku neprodleně oznamte své pojišťovně. Čím víc budete otálet, tím hůře pak budete získávat náhradu škody.

Jak se podělit s pojišťovnou o špatné zprávy?
Aby byl způsob nahlášení co nejrychlejší a nejefektivnější, začaly některé pojišťovny nabízet jiné způsoby nahlášení než pomocí standardních papírových tiskopisů a jejich následné podání na pobočce. Jedním z nich je vyplnění a poté i podání elektronického formuláře umístěného na internetových stránkách jednotlivých pojišťoven.

Nejste-li zastáncem moderních technologií nebo nemáte-li možnost připojení k tomuto médiu, není nic jednoduššího, než nahlásit škodní událost prostřednictvím telefonu. Využití těchto způsobů má řadu nesporných výhod. Nemusíte složitě zjišťovat otevírací dobu a chodit osobně na pobočku ani v práci vysvětlovat svou nepřítomnost, jako v případě osobní návštěvy.

Možnosti vyřízení pojistné události u vybraných pojišťoven

Banka Internet Telefon
Vytištění formuláře Vyplnění a odeslání formuláře on-line Nahlášení a registrace
Pojišťovna Allianz ano ano zelená linka 800 170 000
Česká podnikatelská pojišťovna ano ne po telefonickém oznámení přijde poštou originál, ten je třeba podepsat a doručit zpět
Česká pojišťovna ano ano klientský servis 844 114 114
ČSOB Pojišťovna ano ano, ale následně je nutné odeslat formulář ještě poštou lze předběžně nahlásit, likvidátor navštíví a přiveze formulář
Generali pojišťovna ne ano, ale následně přijde poštou formulář, který je třeba podepsat a doručit zpět ano, ale následně přijde poštou formulář, který je třeba podepsat a doručit zpět
Kooperativa ano ne ano, lze telefonicky nahlásit a do 14 dnů doručit vyplněný formulář

Zdroj: Tisková zpráva ČP

Průběh likvidace
Ať už pro ohlášení škody využijete jakýkoliv způsob, v systému pojišťovny bude pojistná událost zaevidována a bude jí přidělen likvidátor. Ten by vás měl co nejdříve kontaktovat a domluvit si s vámi termín své návštěvy.

Po vzájemné domluvě likvidátor provede prohlídku poškozeného místa nebo předmětu a zároveň vyčíslí výši škody. Připravte si dopředu seznam poškozených věcí včetně údajů o jejich ceně, stavu a stáří. V tomto případě se vyplatí výše zmíněná „skrýš“, kde máte vše uloženo z doby, kdy jste věci pořídili a pojistili. Poté likvidátor sepíše seznam poškozených věcí, pořídí vlastní fotodokumentaci a sepíše protokol popisující vzniklou škodu. Než však přistoupíte k samotnému podpisu tohoto protokolu, nejdříve si zápis pozorně přečtěte. Vyhnete se tak možným nesrovnalostem.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ