Martínek: První projekty státu a firem by mohly začít příští rok

21.07.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 21. července (ČTK) - První projekty PPP, které jsou založeny na spolupráci státu a firem, by se mohly začít na základě nového zákona provádět v roce 2006. Na tiskové konferenci to na dotaz řekl ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. Nový koncesní zákon, který tato partnerství firem a státu umožní, by měl začít platit od 1. ledna.

První dva pilotní projekty již vláda letos schválila. Jde o modernizaci a výstavbu železničního spojení mezi Prahou, letištěm Ruzyně a Kladnem. Druhým projektem je ubytovna hotelového typu a parkoviště v Ústřední vojenské nemocnici Praha. O dalších pilotních projektech PPP bude ještě letos rozhodovat. Projekty jsou především z dopravy, zdravotnictví, vězeňství a provozování justičních areálů.

Spolupráce státu a firem se podle dřívějšího vyjádření Filipa Drapáka, ředitele PPP Centra, které má přípravu tohoto systému na starosti, naplno rozjede nejdříve za tři roky. Do té doby budou ministerstva připravovat a provádět pilotní projekty a vylepšovat potřebné zákony. Firmy by pak podle něj v budoucnu měly investovat desítky miliard korun do výstavby a provozování silnic, dálnic, nemocnic, škol nebo věznic.

Daňoví poplatníci by měli díky novému zákonu získat lepší služby za nižší náklady. V tuto chvíli je ale podle Martínka obtížné říci, kolik veřejných prostředků se tímto partnerstvím ušetří.

Systém spolupráce státu a firem se podle náměstka ministra pro místní rozvoj Jaroslava Krále v Evropě osvědčil. Uvedl, že 20 procent všech investic ve Španělsku se provádí právě tímto způsobem. Podle Krále bude spolupráce veřejného a soukromého sektoru dalším podnětem pro investiční rozvoj ekonomiky.

Koncesní projekty se zpravidla projektují na 15 až 20 let. Vyznačují se tím, že určitou míru rizika spojenou s provozem přenášejí na dodavatele. To je odlišuje od veřejných zakázek.

Současný právní řád komplexní úpravu spolupráce státu a firem neobsahuje. Koncese jsou upraveny pouze pro výstavbu dálnic a v tzv. malé novele zákona o veřejných zakázkách. S problematikou souvisí i zákon o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích. "Tento roztříštěný stav vytváří právní nejistotu, zda a za jakých podmínek je koncesní projekty možné realizovat v českém právním prostředí," uvádí MMR.

Spolupráce státu a firem funguje neorganizovaně již řadu let. Obce systém PPP běžně používají například ve vodárenství, zajištění veřejného osvětlení nebo hromadné dopravy. Nový zákon má posílit právní jistotu a vytvořit jasná pravidla spolupráce obou stran.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK