Podíl maloobchodního trhu na výdajích domácností klesá

22.07.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 22. července (ČTK) - Češi v posledních letech utrácejí méně peněž v obchodech a naopak stále větší část svých rostoucích spotřebních výdajů směřují například do bydlení, zdravotnictví či telekomunikačních služeb. Vyplývá to z údajů, které na svých internetových stránkách zveřejnil Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR).

Zatímco v roce 2000 se maloobchodní trh na průměrných ročních výdajích jednoho člena domácnosti podílel 68,3 procenta, loni to bylo 65 procent. Naopak podíl položek mimo maloobchodní trh od roku 2000 vzrostl z 31,7 procenta na 35 procent.

"V růstu tohoto podílu jsou markantní zejména zdravotnictví, pošta a telekomunikace, ostatní zboží a služby včetně privátního pojištění," uvedl SOCR. Výrazně z pohledu podílu i objemu vzrostly zejména spotřební výdaje za bydlení.

Klesá naopak podíl potravin a nealkoholických nápojů, oděvů a obuvi či vybavení domácností. "Celkem stabilní jsou podíly výdajů na rekreaci a ubytovací a stravovací služby, kolísavý je podíl výdajů za dopravní prostředky, jejich opravy a provoz," stojí ve zprávě SOCR.

Od roku 2000 nejrychleji rostly průměrné roční výdaje Čechů za poštu a telekomunikace, a to o bezmála 56 procent z 2556 korun v roce 2000 na loňských 3983 korun. O zhruba 40 procent na 1667 korun se zvýšily výdaje na zdravotnictví a o 24,4 procenta na 16.749 korun náklady na bydlení.

V kategorii maloobchodního trhu v letech 2002 až 2004 nejvíce vzrostly roční výdaje v dopravě - o 24,6 procenta na 7955 korun. O zhruba stejné procento se zvýšily také průměrné útraty za drogistické zboží a kosmetiku, které loni činily 1993 korun. Výdaje za stravovací a ubytovací služby přepočtené na jednu osobu domácnosti se zvýšily o pětinu na 4547 korun a za potraviny a nealkoholické nápoje o devět procent na 18.451 korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK