Sněmovna je pro zpřísnění podmínek výprodeje v obchodech

14.10.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 14. října (ČTK) - Sněmovna chce přísnější podmínky výprodejů v obchodech. Počítá s tím návrh novely, který řetězcům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by měly mít dostatek zboží na skladě, nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Novelu sněmovna schválila hlasy 126 ze 176 přítomných poslanců.

Předlohu nyní posoudí ještě Senát a prezident.

Zatímco většina koaličních poslanců a KSČM návrh podpořili, většina opoziční ODS byla proti.

"Řetězce budou povinny informovat zákazníka při velkoplošných reklamách na slevu, kolik toho zboží mají na skladě, nebo jak dlouho bude toto zboží prodáváno," řekl novinářům ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD). Ministerstvo návrh novely zákona o regulaci reklamy vypracovalo i kvůli problémům s novoročními výprodeji v obchodních řetězcích, které některé zlevněné výrobky vůbec neměly na skladě.

Podle poslance ODS a stínového ministra průmyslu Martina Římana zákon nebude regulovat pouze velké řetězce, ale postihne i malé a střední podnikatele. Stejný názor podle Římana zastává i Svaz obchodu a cestovního ruchu. Zákon dostatečně nerozlišuje reklamní akce od výprodejů, uvedl s odvoláním na dopis svazu Říman. Požadavek, aby obchody při každé "zvláštní nabídce" uvedly množství nabízeného zboží maloobchodníkům velmi komplikuje život, dodal poslanec.

Podle Urbana však maloobchodníci na nový zákon doplácet nebudou. "Uvedou, že prodávají nějaké zboží se slevou, uvedou, že mají tři kusy a zákazník podle toho bude orientován," řekl. Dodržování nových pravidel bude kontrolovat Česká obchodní inspekce.

Novela obsahuje i některé další změny. Podle sněmovního zpravodaje k předloze Karla Sehoře (ODS) například povoluje reklamu na homeopatika. Sehoř řekl, že novela také upravuje vztahy lobbistů a lékařů ve zdravotnictví, tedy to, co si farmaceutická firma může a co nemůže dát do nákladů. Nyní podle něj mohou zástupci farmaceutických společností odborníkům ze zdravotnictví platit pohoštění třeba na seminářích, kde firmy doporučují své výrobky. "Teď se to rozšiřuje ještě, že jim může platit i ubytování," uvedl poslanec.

Politici se už řadu let shodují na tom, že je nutné zastavit každoroční nárůst výdajů na léky. Někdy se objevují i názory, podle nichž někteří lékaři pod tlakem farmaceutických firem občas předepíší i zbytečně drahý lék, ačkoli by stejnou službu udělal levnější medikament.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK