Podnikatelé mohou na internetu ovlivnit novou exportní strategii

19.10.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 19. října (ČTK) - Podnikatelé mohou na internetovém portálu www.businessinfo.cz diskutovat o podobě nové exportní strategie státu na roky 2006 až 2010, jejíž návrh počítá také s podporou vývozu služeb a investic českých firem. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce zajímavé náměty podnikatelů do strategie zapracovat. Materiál v listopadu projedná vláda.

"Chceme požádat podnikatele o připomínky, náměty i konstruktivní kritiku návrhu exportní strategie. Naším cíle je, aby nová exportní strategie co nejlépe sloužila svému účelu a naplňovala co možná nejvíce očekávání podnikatelské veřejnosti v této oblasti," řekl novinářům náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Generální ředitelka agentury CzechTrade Jitka Hanzlíčková uvedla, že podnětné náměty podnikatelů budou do strategie zapracovány před jejím listopadovým schvalováním vládou. "Podnikatelé mají jedinečnou příležitost ovlivnit budoucí podobu státní proexportní politiky," podotkla Hanzlíčková.

I díky nové strategii by se měl český export zboží přepočtený na jednoho obyvatele zvýšit z letošních 6300 dolarů (zhruba 154.000 Kč) na 10.400 dolarů (254.000 Kč) v roce 2010. Export služeb by pak měl vzrůst z 760 dolarů (zhruba 18.600 Kč) na obyvatele na 1140 dolarů (27.800 Kč). Podíl ČR na světovém exportu zboží by měl stoupnout z letošních 0,72 procenta na jedno procento a na světovém vývozu služeb z 0,43 procenta na 0,6 procenta v roce 2010.

V oblasti vývozu služeb ČR podle Tlapy výrazně zaostává za západoevropskými zeměmi. "Náš export služeb vzrostl od roku 1995 o zhruba 17 procent, je však bezmála osmkrát nižší než v případě Dánska a sedmkrát nižší než u Rakouska," podotkl Tlapa. České investice by podle něj měly směřovat do zemí s nižšími výrobními náklady a fungujícím systémem investičních pobídek. "Důraz na export investic a služeb je běžný ve všech vyspělých státech. Investice generují další exportní příležitosti pro české firmy," uvedl Tlapa.

Nová strategie počítá také s podporou vývozu na nové perspektivní trhy, jako jsou například arabské země, Čína, Vietnam, Bulharsko, Rusko, Ukrajina či Turecko. Zhruba 86 procent českého exportu totiž nyní míří do států EU. "Chceme rovněž, aby se naše zastupitelské úřady více věnovaly českým exportérům. Časový fond pro služby v zahraniční by se měl zvýšit z nynějších 70.000 hodin na 350.000 hodin," vedl Tlapa.

Připravená exportní strategie počítá s využitím strukturálních fondů, takzvaných měkkých úvěrů a prostředků EU pro rozvojovou spolupráci. Rozšířeny mají být i služby Exportní garanční a pojišťovací společnosti, agentury CzechTrade a České exportní banky, která by se například měla podílet na financování investic do společných podniků v zahraničí i dlouhodobých výrobních programů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK