Terorismus český export neomezuje, korupce ano

10.11.2005 | , DHL
Tiskové zprávy


Již podvanácté proběhl Exportní výzkum DHL, který dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců k aktuálním událostem v  České republice i zahraničí.

Průzkum zajistila společnost GFK, která se během měsíce října telefonicky dotazovala ředitelů a členů top managementu, kteří jsou zodpovědni za export ve 251 firmách. Překvapením bylo například zjištění, že korupci úředníků nebo úřadů musela v cílové zemi vývozu čelit pětina oslovených exportérů (21 %). Přitom s omezováním aktivit z důvodů terorismu se podle průzkumu setkalo jen minimum vývozců (7 %).

Exportéři se také často setkávají s protekcionismem, různými licencemi a certifikacemi nebo správními poplatky, které jim komplikují podnikání. Nejvíce si tímto způsobem trhy chrání Čína (37 %), Severní Amerika (24 %), a také Rusko (24 %).

Ekonomická situace českých exportních firem je dobrá. Více než dvě pětiny (45 %) dotázaných zástupců exportérů považuje situaci své firmy za lepší než ve srovnatelném období loňského roku.

Export z České republiky negativně ovlivňuje zejména kurs koruny a růst nákladů produkce. Pozitivně jej ovlivňuje produktivita práce a růst konkurenceschopnosti díky kvalitě a tradici českých výrobků v zahraničí. Exportní sebevědomí českých vývozců se stále zlepšuje. Podmínky exportu z České republiky považují za dobré a za poslední rok se dokonce i zlepšily. Téměř (72 %) exportérů je s nimi spokojeno, pouze čtvrtina       (24 %) je hodnotí jako špatné.

Sebedůvěra exportérů vychází především z cenové dostupnosti výrobků. Čím dál více se také cení tradice českých výrobků, dobré jméno našich výrobců v zahraničí a také kvalita tuzemských produktů. Naopak pro české zboží není zatím zcela typická špičková technická a technologická úroveň výrobků.

Vstup a členství České republiky v Evropské unii zjednodušilo vývozcům export zboží. Celkem tuto skutečnost takto hodnotilo (63 %) firem.

Výsledky českých parlamentních voleb v roce 2006 neovlivní podmínky exportu z České republiky podle dvou třetin vývozců (63 %). Jiného názoru je zhruba čtvrtina (24 %) dotázaných. Z těch, kteří vliv voleb na český export připustili (24 %, n=61) si dvě pětiny (39 %) myslí, že záleží na vítězi voleb, čtvrtina (24 %) exportérů se domnívá, že se výsledky projeví pozitivně a jen 6 % negativně.

Předčasné parlamentní volby v Německu neměly zásadní vliv na situaci v Evropské unii. Je o tom přesvědčeno šest z deseti exportérů (62 %).

Zavedení mýtného v České republice bude mít jak pozitivní, tak negativní dopady. Ty negativní přitom mírně převažují. Exportéři nejčastěji uváděli zejména zdražení dopravy (24 %) a spolu s návazným růstem cen zboží (15 %). Naopak jako pozitivní hodnotili snížení tranzitu, bezpečnější silnice (22 %) a dostatek financí na opravy a stavbu nových silnic (9 %).

Zavedení Eura export spíše neovlivní. Pokud ano, tak pozitivně. Více než dvě pětiny      (44 %) dotázaných nepředpokládá, že zavedení Eura výrazně ovlivní budoucí kontrakty.
Zhruba třetina (36 %) exportérů očekává pozitivní dopady. Zajímavé je, že na jaře 2004, těsně před rozšířením EU, si ovlivnění exportu nepřipouštělo 68 % vývozců. Exportéři však záhy tento názor opustili.

Programy podpory exportu vývozci znají (59 %), neumějí je však dobře využívat. O něco lépe informováni jsou lidé na Moravě než v Čechách. Informace exportéři čerpají zejména díky internetu (67 %), tisku (34 %), a také z ministerstev (33 %). Vývozci nejvíce využívají služeb CzechTrade (29 %) a vládní podporu veletrhů a výstav (19 %).

Českým firmám nejvíce pomohl rozvoj kontaktů a investice do technologií. Osobním prezentacím svých společností v zahraničí se věnovalo 21 % exportérů. Výrobní programy inovovalo 13 % vývozců. Exportu z České republiky by podle dotázaných pomohla stabilizace směnných kurzů (14 %). Více by se podle jejich názorů měla angažovat vláda a stát, ať už při financování exportu (8 %), tak snižováním nákladů produkce (8 %).

Členské státy Evropské unie, zejména Německo a Slovensko, zůstávají klíčovými trhy   pro české exportéry. Největší příležitost do budoucna představuje pro vývozce,        kromě EU, také ještě Rusko. Německo (25 %), Rusko (21 %) a zbytek EU (19 %).


Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy