ČR v posledních letech zažívá rozmach obchodních aliancí

27.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 27. listopadu (ČTK) - Česká republika v posledních letech zažívá rozmach obchodních aliancí, ve kterých své síly sdružují menší obchodníci. Pomocí aliancí chtějí čelit velkému tlaku zahraničních obchodních řetězců, jež podle nich výrazně přitvrdily konkurenční boj na tuzemském maloobchodním trhu. Vyplývá to z Ročenky českého a slovenského obchodu, kterou vydal časopis Moderní obchod a společnosti Incoma Research a Terno.

Zatímco deseti největším obchodním řetězcům loni vzrostly tržby o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun, celkový obrat členů 19 obchodních aliancí loni činil 65 miliard korun. Tyto dobrovolné a franšízové řetězce měly na konci loňského roku v ČR dohromady 4024 prodejen. Obchodní řetězce loni v ČR provozovaly 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů.

Podle Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research rostoucí konkurence na českém trhu, koncentrace obchodních i dodavatelských firem a územní expanze velkých maloobchodních řetězců zhoršuje pozici menších obchodních společností vůči zákazníkům i dodavatelům. Řada menších obchodních firem se proto spojuje právě do kooperačních obchodních struktur.

"Přestože některé české kooperace existují od počátku 90. let, spadá jejich hlavní rozmach do období posledních šesti let, kdy se začaly koncentrační tendence výrazněji prosazovat," uvedl Skála. Díky spolupráci menší obchodníci zlepšují svoji vyjednávací pozici s dodavateli. Výhodná je podle Skály také společná distribuce zboží a jednotná maloobchodní síť, která umožňuje centrální marketing či společnou cenovou politiku.

Obchodníci sdružení do aliancí se nejčastěji zabývají prodejem potravinářského zboží, spotřební elektroniky a drogistického zboží. "Aliance zaměřené na jiný sortiment, jako jsou stavebniny, železářství či hračky, se vyskytují jen ojediněle," uvedl Skála.

Obchodní aliance již začínají spolupracovat i v mezinárodním měřítku. "Dobrým příkladem je dohoda o vytvoření systému společného nákupu mezi středoevropskými nákupními aliancemi spotřebních družstev COOP Centrum Praha, COOP Centrum Bratislava a Co-op Hungary s názvem Coop Euro," podotkla Skála. Dodal, že dvě mezinárodní aliance (Euronics, Expert) naopak vstoupily na český trh se spotřební elektronikou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK