Pendolina budou jezdit do Brna a Děčína od úterý

28.11.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


BŘECLAV 28. listopadu (ČTK) - České dráhy nasadí od úterý na vybraných rychlíkových spojích z Prahy do Děčína a do Brna dvě soupravy Pendolino, které již získaly potřebná povolení pro provoz s cestujícími. Lidé tak budou mít možnost svézt se novým rychlovlakem ještě před platností nových jízdních řádů, které České dráhy zavádějí od 11. prosince, odkdy měly nové soupravy jezdit původně. Řekl to mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

V úterý ráno v 06:00 vyjede souprava rychlovlaku Pendolino na pravidelném rychlíkovém spoji R 876 z Brna hlavního nádraží do Prahy. Další souprava rychlovlaku Pendolino pak pojede do Děčína s odjezdem v 10:26 z Prahy Masarykova nádraží. Oba vlaky budou s výjimkou prezentací nebo přípravy na další provoz jezdit až do 11. prosince. Rychlík z Brna do Prahy staví ve stanicích Blansko, Skalice nad Svitavou, Letovice, Svitavy, Česká Třebová, Choceň, Pardubice a Kolín.

Rychlovlak Pendolino zkrátí od zahájení platnosti nového jízdního řádu 11. prosince cestovní dobu mezi Brnem a Prahou téměř o půl hodiny. Z Brna do Břeclavi pak stráví cestující ve vlaku dalších 32 minut. "O zajíždění rychlovlaku do Vídně a Bratislavy se jedná, ale nasazení souprav je již připraveno," připomněl při dnešní prezentační jízdě ministr dopravy Milan Šimonovský.

České dráhy koupily sedm souprav rychlovlaků za 4,4 miliardy korun. Nasadí je převážně na trati mezi Prahou a Ostravou, kde bude jezdit šest párů vlaků. Spoje budou provozovány ve spolupráci s Českými aeroliniemi s návazností na další letecké spoje z letiště Praha - Ruzyně.

Ministr dále upozornil na zahájení výstavby nového odstavného nádraží v Brně s příslušnou technologií, která začne v polovině roku 2006 a přijde zhruba na 3,5 miliardy korun. Akce je součástí modernizace železničního uzlu Brno, již považuje Šimonovský po 167 letech za nezbytnou. "V době rychlovlaků je geometrie kolejí v Brně neudržitelná," řekl. Celá modernizace včetně diskutovaného přesunu hlavního nádraží by měla stát 20 miliard korun, v Praze pak až 130 miliard Kč.

Generální ředitel ČD Josef Bazala uvedl, že si dráhy postupně připravují pozici v dálkové dopravě. Chystají proto nasazení deseti nových lůžkových vozů pro vysoké rychlosti, aby umožnily cesty v delších časech do velkých evropských měst. K mezinárodní přepravě by pak mělo sloužit i 26 vozů první a druhé třídy, které dodá Siemens. Pro rozšíření regionální příměstské dopravy bude postupně vyjíždět na trati od počátku roku 2006 dvacítka souprav Regionova, na něž ČD dostaly účelovou dotaci 400 milionů korun.

Zrychlení dopravy v budoucnu by podle Bazaly v Jihomoravském kraji a z části i v kraji Vysočina napomohla elektrifikace trati z Brna do Zastávky. Tento úsek je již zahrnut v systému integrované krajské dopravy. Uvažuje se i o prodloužení elektrické trakce dále až do Jihlavy či do Hrušovan nad Jevišovkou na Znojemsku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK