EU se shodla na částečné liberalizaci osobní dopravy na železnici

05.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


BRUSEL/PRAHA 5. prosince (zpravodaj ČTK) - Ministři dopravy pětadvaceti členských zemí EU se shodli na otevření trhu mezinárodní osobní dopravy na železnici od roku 2010. Tato liberalizace bude omezena řadou podmínek, jež umožní vládám chránit vnitřní trh a své dopravce.

Stanovisko států nebude snadné sladit s postojem Evropského parlamentu, který v prvním čtení posunul liberalizaci mezinárodní osobní železniční dopravy na rok 2008 a vyslovil se pro úplné otevření tohoto trhu, tedy i vnitrostátní přepravy, o čtyři roky později. EP se k návrhu směrnice vrátí ve druhém čtení začátkem příštího roku.

České dráhy, které jsou dominantním dopravcem v ČR, posun liberalizace v osobní dopravě vítají. "Budeme mít další dva roky na zlepšení činnosti a především modernizaci vozového parku tak, abychom mohli lépe obstát v konkurenci vůči silným zahraničním společnostem, které by mohly po liberalizaci na český trh vstoupit," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Český ministr Milan Šimonovský nynější dohodu uvítal. Spočívá podle něj zejména v tom, že aktivita cizích licencovaných dopravců na vnitrostátním trhu musí zůstat okrajová; jejich hlavní činností musí být přeprava osob přes české území, nikoli v jeho rámci. "Jde o to, aby nebyla ohrožena obsluha území, jak je systémově objednávána ministerstvem dopravy. Tam, kde je přeprava nasmlouvána s místními dopravci, nebude vstup cizí společnosti povolen," sdělil ministr.

V praxi to bude znamenat, že český úřad nepovolí cizí firmě na lince Budapešť-Berlín vozit lidi mezi Břeclaví a Prahou za nižší cenu, než jakou praktikují domácí dopravci dotovaní státem. Ten bude moci cizí společnosti vyloučit i z určitých časových výsečí.

"Jde o to, aby nevysbíraly cestující v atraktivních časech. Dotovaná česká společnost, která zajišťuje veřejnou službu, by pak měla ještě větší ztrátu a o to více by žádala o dotace," uvedl ministr. Nebude naopak problém cizího dopravce pustit tam, kde nebude domácí ohrožovat; tím se jen zvýší komfort pro české cestující.

České straně podle Šimonovského vyhovuje také dohoda, že než směrnice vstoupí v platnost, schválí EU nařízení (platné přímo ve všech členských státech) o veřejných službách v železniční dopravě. To potvrdí ochranu provozovatelů těchto vnitrostátních služeb před zahraniční konkurencí.

Ministři se dnes shodli také na zásadách odškodnění pro cestující v případě zpoždění na mezinárodních linkách. Pokud vlak přijede s více než hodinovým zpožděním, budou mít nárok na čtvrtinu ceny jízdného; zpozdí-li se o více než dvě hodiny, mohou žádat o polovinu ceny.

Šimonovský ocenil i další dohodu o jednotné licenci pro strojvedoucí a vlakové čety. Její nositelé budou moci vykonávat svou práci v celé unii, takže nebude nutné jako dnes na hranicích měnit posádky. Líbilo se mu, že požadavky na výcvik se snížily, takže získání licence bude méně nákladné.

EU se dnes naopak nedohodla na jednotném řidičském průkazu. S touto koncepcí mají problém zejména Poláci, jimž připadá příliš drahá, a Němci, kteří se obávají negativní reakce veřejnosti, protože v Německu si lidé řidičáky kupují. Jednat se o tom bude dál napřesrok.

Šimonovský považuje za žádoucí, aby se řidičské průkazy v EU sjednotily; ČR je podle něj připravena na to přistoupit.

Těší ho výrazný pokrok, kterého EU dosáhla při jednání o liberalizaci letecké dopravy mezi Evropou a Spojenými státy; vypadá to, uvedl, že dohodu bude možné uzavřít za půl roku. Jakmile se to stane, zruší Praha bilaterální leteckou dohodu s USA, protože ta evropská bude výhodnější. Šimonovský předpokládá, že Evropská komise pak zastaví řízení pro porušení práva vůči ČR, které zavedla právě kvůli existenci této česko-americké dohody.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK