Útraty Čechů za dárky stagnují, za jídlo letos vzrostou

08.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 8. prosince (ČTK) - Útraty Čechů za vánoční dárky v posledních letech stagnují a jejich průměrná výše se podle průzkumu společnosti Factum Invenio pohybuje kolem 4600 korun. Lidé na druhou stranu letos více investují do nákupu jídla a nápojů určených pro vánoční stůl. Tyto výdaje domácností letos vzrostou na 3695 korun z loňského průměru 3085 korun.

"Letos se obyvatelé České republiky chystají za dárky utratit v průměru 4598 korun, což je částka, která je srovnatelná s časovým obdobím 2002 až 2004, avšak je zde patrný trend mírného poklesu," řekla Martina Rubášová ze společnosti Factum Invenio. Na jednoho obdarovaného tak připadne 1026 korun, loni to bylo 1122 korun.

Ve srovnání s loňským rokem letos hodlají utratit za vánoční dárky více peněz muži - 4536 korun proti loňským 4184 korunám. Ženy jsou podle Rubášové naopak spořivější a jejich průměrná útrata klesne na 4653 korun z loňských 5029 korun.

Zatímco v letech 2001 až 2004 se výdaje Čechů za jídlo a nápoje určené na Vánoce mírně snižovaly až na loňských 3085 korun, letos by měly být o 610 korun vyšší. "Stále však nedosahují ukazatelů z roku 2001, kdy tyto výdaje činily 4069 korun," řekla Rubášová.

Většina Čechů (62,1 procenta) podle průzkumu odkládá nákup vánočních dárků až na listopad a prosinec. V září a říjnu je začíná nakupovat necelá třetina občanů a pouze 7,3 procenta lidí začne s vánočními nákupy dříve. "Většinu dárků má přitom do konce října nakoupenu jen 3,1 procenta populace, drtivá většina občanů (80,2 procenta) nákup vánočních dárků dokončuje až v prosinci," poznamenala Rubášová.

Stejně hodnotí chování zákazníků obchodníci. "Co je docela zajímavé, v posledních třech letech trend nakupovat už od prvního adventního víkendu lehce klesá. Lidé přesouvají ty největší nápory blíže k Vánocům," řekla ČTK mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Kateřina Černá. V posledních letech podle ní roste chuť Čechů kupovat na Vánoce kvalitnější věci, za které si připlatí. "To znamená, že kupují například exotické ovoce či dražší alkohol, dražší vína a podobně," podotkla.

Podle odhadu hlavní ekonomky společnosti Next Finance Markéty Šichtařové letos Češi v předvánočním období utratí v obchodech zhruba 233 miliard korun, což bude o čtyři procenta více než ve stejném období loňského roku. Vánoce jsou tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK