Továrně Hyundai v Mošnově by muselo ustoupit několik podnikatelů

13.12.2005 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


OSTRAVA 13. prosince (ČTK) - Pokud by se jihokorejská automobilka Hyundai rozhodla postavit továrnu v Mošnově na Novojičínsku, muselo by jí ustoupit několik místních podnikatelů. Kvůli přípravě zóny pro Hyundai by totiž byly srovnány se zemí dvě budovy, které využívají. Oba objekty vlastní město Ostrava, které v přestěhování nájemců nevidí problém. Jedna z oslovených mošnovských firem ale údajně potřebuje rok na to, aby našla vhodné prostory. Firma Free Zone Ostrava už musí hledat nové sklady, zjistila ČTK.

Město Ostrava a kraj chce přípravu mošnovské zóny urychlit, protože nošovickou zónu, kterou pro umístění své investice dosud preferovala jihokorejská automobilka, blokuje sedm majitelů pozemků.

Podnikatelé, kteří by museli ustoupit automobilce, mají uzavřenou nájemní smlouvu se Společností pro rozvoj letiště Ostrava Mošnov (SOM), kde je město Ostrava akcionář. Náměstek ostravského primátora Vít Ruprich v případném stěhování nájemců nevidí problém. "Mnohé z těch firem mají nájemní smlouvu do konce roku, s Free Zone Ostrava už SOM uzavřela dohodu o vyklizení. S ostatními firmami se budou smlouvy krátkodobě prodlužovat do té doby, než by přišel Hyundai. Jinak jsme jim schopni nabídnout prostory po armádě, což je kousek vedle a jsou tam ještě volné prostory," řekl.

"Zatím nenabídli vůbec nic, ale jednáme o tom dále. Mám výpovědní lhůtu na jeden rok, doufám, že to dodrží. Potřebujeme totiž zhruba rok, abychom vybudovali zázemí pro několik stovek našich klientů a našli adekvátní prostory vzhledem k našemu zaměření," reagoval Jan Šimůnek z firmy Kavamat CZ, která se zabývá pronájmem nápojových automatů.

Podle Šimůnka by příchod Hyundai zasáhl také jeho souseda, který se zabývá instalatérskými pracemi. Do náhradních prostor by se musela přestěhovat také mošnovská firma Trilec, zabývající se výrobou náhradních dílů pro automobily.

Firmě Free Zone Ostrava, která je zaměřená na obchodní činnost a logistiku, musí přemýšlet, kde vybudovat nové sklady. "Zástupci města Ostravy s námi předběžně projednávali možnosti, ale zatím není žádná konkrétní nabídka známá," řekla pracovnice sekretariátu.

Obyvatelé Mošnova zatím nechtějí reagovat na slib hejtmana, že v případě příchodu společnosti Hyundai každá rodina v Mošnově získá od kraje sto tisíc korun. "Až těch sto tisíc budu mít, tak tomu uvěřím. Zatím ještě stále čekáme na peníze za prodej pozemku. Město by nám je mělo vyplatit do konce roku," řekla jedenašedesátiletá Soňa Váňová, která se s městem Ostrava dohodla na prodeji svého více než půlhektarového pozemku v budoucí zóně už před rokem.

Místostarosta Mošnova Oldřich Kupčík uvažuje, že by se obec se 670 obyvateli mohla napojit na čistírnu odpadních vod, kterou by firma Hyundai musela vybudovat, a doufá, že se podaří rychleji opravit cesty a chodníky.

Příchod továrny Hyundai do Mošnova by pocítily i okolní obce. Například 14 kilometrů vzdálený Krmelín, která leží přímo na dopravním tahu mezi Ostravou a Mošnovem. "V souvislosti s výstavbou automobilky by nabízela možnost využít polohy naší obce pro podnikatelské účely, případně pro stavbu rodinných domů," řekl starosta Krmelína Václav Zezulka.

Mošnovská zóna o rozloze 216 hektarů je menší než nošovická s 276 hektary. Celkové náklady na její přípravu mají dosáhnout částky 1,6 miliardy korun, což je o 200 milionů korun méně, než by stála příprava zóny v Nošovicích. Hyundai, který má rozhodnutí o umístění své továrny oznámit do konce roku, údajně potřebuje jen 200 hektarů. Na této ploše postaví montážní závod i se zkušební dráhou.

Pozemky pro přípravu průmyslové zóny v Mošnově patří státu, městu Ostrava nebo soukromým vlastníkům, kteří je chtějí prodat. Podle místostarosty Mošnova se 20 hektarů pro zónu přibírá z katastru sousední obce Skotnice. Na přípravu mošnovské zóny minulý týden uvolnila mezirezortní komise 91 milionů korun.

V prvé etapě mošnovské zóny, zahrnující 133 hektarů, Ostrava získala více než sto hektarů. Město dosud neuzavřelo dohody se dvěma majiteli z první etapy. Tyto smlouvy budou zařazeny do druhé etapy. V ní se má s 22 vlastníky dohodnout prodej 70 hektarů pozemků. Náměstek ostravského primátora Vít Ruprich Hospodářským novinám řekl, že všechny smlouvy budou uzavřeny nejdéle na přelomu ledna a února. Všechny pozemky se vykupují za 150 korun za čtvereční metr. Třetí alternativou pro továrnu Hyundai je zóna v Holešově u Zlína.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK