Expanze nákupních center pokračuje; ČR je stále za průměrem EU

04.01.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


PRAHA 4. ledna (ČTK) - Plocha moderních nákupních center se loni rozrostla zhruba o pětinu na více než 1,3 milionu metrů čtverečních. V přepočtu na obyvatele je v republice 132 metrů čtverečních těchto ploch na 1000 lidí, což je přibližně 20 procent pod průměrem EU. S ohledem na plánovanou výstavbu by ČR mohla evropského průměru dosáhnout během příštích tří let. Informovala o tom poradenská společnost v oboru realit Cushman&Wakefield Healey&Baker.

Centra loni vznikala zejména v Praze, kde se nachází 34 procent všech moderních nákupních ploch. Silný růstový trend ale nastal i v regionech. Kromě Jihlavy má dnes každé krajské město nákupní centrum, které odpovídá evropským standardům. V Jihlavě se s otevřením moderního centra počítá v roce 2008.

Tři nová nákupní centra se v loňském roce otevřela v Praze (OKC Eden, Galerie Butovice a Centrum Chodov), po jednom v centru Brna (Galerie Vaňkovka) a Karlových Varech (Varyáda). Další centra se rozšířila, jde například o Olomouc City, Tesco Ostrava Třebovice nebo Avion Shopping Park Ostrava.

"Výstavba probíhala hlavně na okrajích měst s cílem nalákat městskou populaci, ale také obyvatele širšího okolí," uvedl vedoucí pronájmu maloobchodních prostor v CWHB Martin Žížala. Dodal, že v posledních měsících se ale moderní obchodní centra začínají vracet do středu měst. Příkladem je Galerie Vaňkovka v Brně nebo Palladium v Praze, jehož otevření je plánováno na rok 2007. Další projekty se plánují v centrech Liberce, Pardubic, Ústí nad Labem, Ostravy a Českých Budějovicích.

Letos se očekává otevření dalších nových nákupních center. V hlavním městě by to mělo být centrum NovoPlaza v Praze 4, centrum Šestka v Praze 6 a rozšíření obchodního centra Letňany o třetí fázi. "Rekonstrukce je plánována u Prioru v Ostravě, nové centrum Mercury Center vyroste v Českých Budějovicích. Celkově by tak nakupujícím mělo být nabízeno zboží na dalších asi 160.000 metrech čtverečních," poznamenal vedoucí výzkumu trhu CWHB Karel Zeman.

V přepočtu na populaci je jednoznačným lídrem Norsko s 788 metry čtverečními plochy moderních nákupních center na 1000 obyvatel. S velkým odstupem následují Švédsko (333) a Nizozemsko (322). Průměr EU činí 166 metrů čtverečních na 1000 obyvatel. Téměř zanedbatelná čísla podle CWHB vykazují Bulharsko, Ukrajina a Bosna. Nejrozsáhlejší výstavbu by v letošním roce mělo zažít Rusko, Itálie a Polsko.

Celková plocha moderních nákupních center ve 34 evropských zemích brzy dosáhne 100 milionů metrů čtverečních. Loni podle odhadu vzniklo 5,5 milionu m2, v letošním roce odborníci z CWHB očekávají výstavbu dalších asi sedmi milionů m2. Největší plochy mají Velká Británie (14 milionů), Francie (13 milionů) a Německo (11 milionů metrů čtverečních).

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK